خبر عمومی

زغال‌سنگ راهی بورس می‌شود

تاریخ :
از زمان راه‌اندازی بورس فلزات در سال82 تا به امروز، انواع فولاد، آلومینیوم، مس، روی، سرب، فلزات گرانبها، نیکل، کک، سولفور مولیبدن، سیمان و سنگ‌آهن به بورس (رینگ فلزات) راه پیدا کرده‌اند و اکنون نوبت به محصولی رسیده که از همان هشت سال پیش بحث عرضه آن مطرح بود و فعالان بازار سال‌ها در انتظار ورود این محصول بودند. زغال‌سنگ محصول جدیدی است که شرکت زغال‌سنگ کرمان تقاضای عرضه این محصول را به بورس کالا ارائه کرده و به نظر نمی‌رسد این محصول مشکلی برای عرضه در بورس داشته باشد.  
مدیر هیات پذیرش بورس کالا در این‌باره به خبرنگار «گسترش‌صنعت» گفت: شرکت زغال‌سنگ کرمان تقاضای عرضه محصول خود را به بورس کالا ارائه کرده و بررسی‌های کارشناسان بورس در این زمینه آغاز شده است.
مهرزاد نامداری افزود: برای ورود هر محصولی به بورس کالا سه پارامتر اصلی در نظر گرفته می‌شود که زغال سنگ نیز برای عرضه در بورس باید این مراحل را پشت‌سر بگذارد.
او اظهار کرد: نخست باید امکان کشف قیمت عادلانه در معاملات این محصول در بورس وجود داشته باشد، دوم اینکه محصول انحصاری نباشد عرضه و تقاضای مطلوبی برای آن در بازار باشد و سوم محدودیت و ممنوعیتی از طرف شرکت عرضه‌کننده وجود نداشته باشد که زغال‌سنگ در صورت دارا بودن این شرایط به‌زودی روی تابلوی بورس کالا می‌رود.
به گفته نامداری،‌ هیات پذیرش در مرحله نخست در حال جمع‌آوری اطلاعات مصرف و تولید این محصول است که امیدواریم با عرضه زغال‌سنگ کرمان، خرید و فروش این محصول در بورس رونق بگیرد.
کشف قیمت واقعی
در همین رابطه مدیر کالایی کارگزاری سهم آشنا به خبرنگار «گسترش‌صنعت» گفت: پذیرش محصولات جدید در بورس عمق بازار را بیشتر می‌کند و اگر معاملات فیوچرز و آپشن هم در بورس کالا قدرت بگیرد، آن وقت این بورس مانند سایر بورس‌های کالایی دنیا عمل خواهد کرد.
پیام مومنی افزود: عرضه محصولی چون زغال‌سنگ در کنار سنگ‌آهن و فولاد می‌توانند بیش از گذشته نرخ محصولات استراتژیک را شفاف کند و این امر به نفع فعالان بازار این محصولات است.
به گفته مومنی علاوه بر کشف قیمت واقعی و شفافیت معاملات، نحوه خرید و فروش در بورس باعث تسهیل معامله می‌شود خریدار و فروشنده با توجه به تضامین بورس از تسویه معامله اطمینان خاطر دارند.
او با اشاره به اینکه بحث ورود زغال‌سنگ به بورس سال‌هاست که در میان فعالان بورسی مطرح است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات زغال‌سنگ به زودی در بورس افزایش یابد و فعالان بازار این محصول از ورود آن به بورس استقبال کنند.
عرضه زغال سنگ به سود صنعت
احمد بیات، کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص عرضه زغال‌سنگ در بورس به خبرنگار «گسترش‌صنعت» گفت: افزایش سبد کالایی بورس کالا رقابت در بازار را افزایش می‌دهد که این امر به سود بورس و بازار زغال سنگ است.
او افزود: تک‌تک محصولات در جای خودشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که هر یک درگیر بخشی از صنعت هستند که عرضه زغال‌سنگ در کنار سایر کالاها چون سنگ آهن و فولاد در بورس می‌تواند اثر مثبتی در صنعت کشور بگذارد.
براساس این گزارش، دولت چین از سال‌ها پیش درصدد است که یک بورس زغال‌سنگ در پکن تاسیس کند که این طرح به زودی اجرا خواهد شد. کارشناسان چینی معتقدند که تاسیس بورس زغال‌سنگ، بازار این کالا را در چین کاملا تغییر خواهد داد. با این کار تجارت زغال‌سنگ آزاد شده و دولت تنها از طریق سیاست‌های کلان نوسان زغال‌سنگ را کنترل خواهد کرد. تلاش بر آن است که قراردادهای بلندمدت تشویق شود و تجارت الکترونیکی برای این کالاتقویت شود.

منبع : گسترش آنلاین