خبر عمومی

معاون فني پليس راهور ناجا: شماره‌گذاري هر خودرو مستلزم رعايت ضوابط راهور است . به نظر مي‌رسد دل موسسه استاندارد بيشتر از توليدكننده «فراز» براي فروش آن مي‌سوزد!

تاریخ :
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس:
 اجتماعي - شهري در حالي كه بر اساس آمارها تريلرهاي «هُوو» در سال گذشته در بيش از 400 تصادف كشور موجب مرگ حدود 400 نفر و مجروح شدن حدود 800 نفر ديگر شدند و معاون نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز «هُوو» بودن تريلرهاي «فراز» را تاييد كرد و گفت كه كاميون «فراز» نسل جديد كاميون «هُوو» است، معاون فني مهندسي پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اظهار تعجب از اصرار برخي مديران موسسه استاندارد و مديران زيرمجموعه آن بر شماره‌گذاري خودروي «فراز» توسط پليس گفت: به نظر مي‌رسد دل برخي آقايان موسسه استاندارد بيشتر از توليدكننده خودروي «فراز» براي فروش محصولات اين شركت مي‌سوزد! سرهنگ جهانگيري روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اظهارات اخير رييس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران كه گفته بود «من دلم بيشتر از سردار مومني براي استاندارد و ايمني كاميون‌ فراز مي‌سوزد»، افزود: آقايان با همين دلسوزي براي كشنده «هُوو» مجوز شماره‌گذاري صادر كردند و بعدا مجددا اعلام كردند كه اين خودرو ايرادات اساسي در ساخت، توليد و بخش‌هاي مختلف دارد اما باز هم معلوم نيست روي چه دلسوزي علي‌رغم دانستن مشكلات اساسي اين خودرو، مجوز شماره‌گذاري آنرا لغو نكردند. وي ادامه داد: اگر پليس در اين مقوله ورود نمي‌كرد و جلوي شماره‌گذاري اين خودرو را نمي‌گرفت، مشخص نبود اين اژده‌هاي چيني چه قتل و عامي را تا كنون در جاده‌هاي كشور رقم زده بودند؟ معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه بررسي‌هاي انجام شده توسط پليس راهنمايي و رانندگي نشان مي‌دهد تريلر «فراز» كه حدود چند ماه است توسط يكي از شركت‌هاي داخلي وارد كشور شده، همان «هُوو» محصول يكي از شركت‌هاي چيني است، افزود: سوابق كارخانه‌اي اين تريلر اين موضوع را تاييد مي‌كند، اما موسسه استاندارد پس از كش و قوس‌هاي فراوان، مجوز شماره‌گذاري اين خودرو را صادر كرد.
وي با اشاره به تاكيد مجدد معاون موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مبني بر «هُوو» بودن «فراز»ها با طرح اين سوال كه از كجا معلوم كه «فراز»ها نيز همانند «هُوو»ها مجددا حادثه‌آفرين نشوند گفت: در اين حال هيچ دستگاهي مسووليت نمي‌پذيرد و تنها پليس مي‌ماند و رانندگان اين خودروها. معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا تصريح كرد: بر اساس آمارها تريلرهاي «هُوو» در سال گذشته در بيش از 400 تصادف كشور موجب مرگ حدود 400 نفر و مجروح شدن حدود 800 نفر ديگر شدند. وي اظهارات معاون موسسه استاندارد را در خصوص اين كه «ديگر نمي‌دانيم چه كنيم تا پليس مجوز شماره‌گذاري فراز را صادر كند چرا كه به نظر من موضوع فراز از جنبه فني خارج شده و ممكن است پليس با خود شركت ايران خودرو ديزل مشكل داشته باشد» را تعجب ‌برانگيز عنوان كرد و گفت: پليس با هيچ خودروسازي مشكلي ندارد و قطعا به فكر حفظ جان و ايمني مردم است. معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا افزود: شماره‌گذاري هر خودرويي نيازمند مجوز موسسه استاندارد، سازمان حفاظت محيط زيست و رعايت ضوابط راهنمايي و رانندگي است ولي به نظر مي‌رسد برخي آقايان از متن قانون اطلاع كافي ندارند. بنابراين تا زماني كه ضوابط پليس در خصوص هر خودرويي رعايت نشود اجازه شماره‌گذاري آن خودرو صادر نمي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه هنوز هيچ گونه مجوزي براي شماره گذاري كشنده «فراز» از سوي پليس صادر نشده است افزود: شركت وارد كننده «هُوو»هاي چيني خودروهاي قديمي خود را مورد بازبيني در بخش‌هاي ترمز و ايمني كرد، اما ساختار اين خودرو تفاوتي نكرده است؛ لذا پليس به دنبال تعديل ظرفيت و تغيير وضعيت اين خودرو، جلوگيري از سفرهاي طولاني و حمل بارهاي حجيم، سنگين و خطرناك توسط آنهاست. معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا در خصوص كشنده‌هاي «هُوو» به ايسنا گفت: ورود اين خودرو به عنوان كشنده به كشور اشتباه بوده، چرا كه اين خودرو ظرفيت لازم را در اين خصوص ندارد و در حالي كه كمي بيش از يك درصد خودروهاي سنگين كشور را تشكيل مي‌دهد 10 درصد تصادفات فوتي و جرحي خودروهاي سنگين متعلق به آن است. اين در حاليست كه ميانگين سن اين خودرو هم‌اكنون در كشور 5/2 سال و حداكثر آن 5 سال است. وي تصريح كرد: در عين حال شركت واردكننده نيز از سوي نهادهاي ذيربط محكوم و ملزم شده نسبت به رفع نقص اين خودرو اقدام كند. اين در حاليست كه معايب رفع شده توسط شركت وارد كننده تنها معايب ابتدايي خودرو بوده و همچنان تصادفات اين خودرو به دليل نقص فني قرباني مي‌گيرد. معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه موسسه استاندارد براي خودرو «فراز» با توجه به مدارك و اسناد ارائه شده نسبت به صدور مجوز اقدام كرده است گفت: در عين حال پليس معتقد است ورود و شماره‌گذاري اين خودرو به كشور همانند «هُوو» اشتباه خواهد بود و به بروز حوادث جبران ناپذير منتهي مي‌شود. وي از دستگاه‌هاي نظارتي خواست پيش از بروز فاجعه در اين زمينه، در خصوص تريلرهاي «فراز» وارد عمل شده و اجازه ندهند كه اين تريلرها نيز همانند «هُوو»ها جان مردم را در جاده‌ها بگيرند. معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا در عين حال تاكيد كرد: موسسه استاندارد علي‌رغم تعهد براي اعزام خودروهاي «هُوو» مورد نظر (فراز) جهت تست تكميلي در يكي از آزمايشگاه‌هاي معتبر اروپا تا كنون هيچگونه گزارشي از جزئيات مربوط به نحوه تست قطعات مورد نظر كه بيشتر مرتبط با سيستم‌هاي ايمني خودرو فوق است ارايه نكرده است. بدين لحاظ به نظر مي‌رسد علاقه‌اي به طرح موضوعات ايمني مرتبط با خودرو فراز را ندارد.