خبر عمومی

اختصاص 575 میلیون دلار برای تکمیل خط آهن باکو – تفلیس – قارص

تاریخ :
تین نیوز: وزیر توسعه مناطق گرجستان از اختصاص 575 میلیون دلار اعتبار توسط جمهوری آذربایجان برای ادامه ساخت خط آهن باکو – تفلیس – قارص خبر داد.
 
کارتساخی-مارابدا افزود: این اعتبار علاوه بر ساخت خط آهن باکو – تفلیس – قارص، برای ساخت پایانه ایستگاه قطار در آخالکالاکی و بازسازی بخشی از خط آهن این مسیر در گرجستان هزینه خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت خط آهن باکو – تفلیس – قارص یادآورشد: برای تسهیل در حمل و نقل کالا و مسافر در مسیر کشورهای اروپایی،احداث این خط آهن برای گرجستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی دارد.
خط آهن باکو – تفلیس – قارص که از آن به عنوان جاده ابریشم آهنی نام برده می شود، پس از تکمیل آن در پایان سال 2012، شهر باکو را از طریق گرجستان به شهر قارص ترکیه متصل می کند.
در اجرای این طرح 105 کیلومتر خط آهن جدید در این مسیر احداث می شود که 29 کیلومتر آن در داخل خاک گرجستان و 76 کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد ضمن آنکه مسیر 183 کیلومتری آخالکالاکی- مارابدا- تفلیس هم باید بازسازی و شبکه ریلی خط آهن گرجستان نیز طبق خط آهن ریلی اروپا ، هماهنگ سازی شود.
درصورت اجرا و تکمیل این پروژه‌ ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان به عنوان کشورهای ترانزیت ریلی در مسیر کشورهای آسیای میانه و اروپا درآمده و ارتباط ریلی در مسیر جاده ابریشم از این طریق برقرارخواهد شد.
طبق گفته مسئولان راه آهن جمهوری آذربایجان پس از اتمام عملیات اجرایی این طرح در سال 2012، سالانه یک میلیون و 200 هزار مسافر و سه میلیون و 500 هزار تن کالا در این مسیر جابه جا خواهد شد و در چشم انداز سال 2034 تعداد مسافر آن به بیش از هفت میلیون نفر و حجم حمل کالای آن نیز به بیش از 21 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.