خبر عمومی

حضور انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در پنجمین نمایشگاه صنعتی ایران و افغانستان در هرات

تاریخ :
پنجمین نمایشگاه مشترک تولیدات صنعتی ایران و افغانستان طی مراسمی در شهرهرات گشایش یافت.

داوود شاه صبا، والی هرات درمراسم افتتاحیه این نمایشگاه که  با حضور شماری ازمسئولین هرات و استان خراسان رضوی ایران در تالار مولانا جلال الدین بلخی شهر هرات برگزار شد گفت که راه اندازی این نمایشگاه گامی ارزنده در راستای تحکیم روابط دوستی و تجارتی بین دو کشور است.


 وی گفت که دولت افغانستان مصمم است در هماهنگی با ایران، زمینه توسعه تبادلات تجارتی بین دو کشور را فراهم سازد.

 علی خاکسار،‌ مدیر خارجی شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد(ایران) نیز گفت که مشترکات فرهنگی،‌ دینی و نزدیکی هرات با ایران، فرصت خوبی را برای توسعه روابط تجارتی دو جانبه فراهم ساخته است.



 به گفتۀ وی دراین نمایشگاه چهارروزه، ۴٠ شرکت ایرانی از استانهای تهران،‌ البرز، کرمان،‌ اصفهان،‌ گلستان،‌ آذربایجان شرقی،‌ خراسان جنوبی و به ویژه خراسان رضوی، شرکت کرده اند.



 برپایه معلومات خاکسار‌ لوازم منزل،‌   موا دساختمانی، تولیدات چینی،‌ سیم و کابل،‌ دستگاه های صنعتی از تولیدات عمده به نمایش گذاشته شده شرکت های ایرانی در این نمایشگاه است.



 مدیر خارجی نمایشگاه بین المللی مشهد افزود که ۵ غرفه نیز در زمینه تولیدات فرهنگی و وسایل آموزشی مرتبط با کودکان و نوجوانان راه اندازی شده است.

 علی خاکسارگفت:« مردم افغانستان، از تولیدات ایرانی که طی چهار نمایشگاه قبلی درهرات عرضه شد استقبال خوبی کردند و طبق برآوردی که صورت گرفته است تنها بعد از نمایشگاه سال گذشته به ارزش حدود ۵٠ میلیون دالر بین دو طرف قرارداد بسته شد.»




 به گفتۀ خاکسار، ٣۵ درصد  از این قراردادها در زمینه صنایع سنگین،‌ ٢۵ درصد در زمینه آبیاری و زراعت، ٢٠ درصد در زمینه دستگاههای صنعتی،‌ ١٠ درصد در زمینه لبنیات و ١٠ درصد هم در خرید سمنت و مواد شوینده صورت گرفته است.



 مدیرخارجی شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد افزود که در مجموع تاجران ایرانی از برگزاری نمایشگاه های گذشته رضایت داشته اند.
 


 علی خاکسار افزود که ایران مایل است در صورتی که شرکت های صنعتی و تاجران افغان تمایل داشته باشند زمینه برگزاری نمایشگاه اختصاصی افغانستان را در مشهد فراهم سازند.



 
 درنمایشگاه مشترک ایران – افغانستان که سال گذشته در هرات برگزار گردید ۴٩ شرکت ایرانی و ٣١ شرکت صنعتی ازهرات، اقلام تولیدی شان را به نمایش گذاشتند.