خبر عمومی

راه حل وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکل ارز

تاریخ :
بازرگانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک نشست خبری حضور پیدا کرد و به بررسی آخرین تحولات حوزه صنعت و تجارت پرداخت.

وزیر صنعت، معدن تجارت از ارائه مرحله اول 700 پاسخ ایران به پرسش های سازمان جهانی تجارت توسط وزارت امور خارجه خبر داد.
مهدی عضنفری  در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: پاسخ 700 پرسش دریافتی ایران از سازمان جهانی تجارت پیشتر در کارگروهی با عضویت وزرا مصوب شد.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون عضو ناظر سازمان جهانی تجارت است و برای قطعی شدن عضویت کشورمان در این سازمان، باید پرسش های ارائه شده در باره رژیم تجاری را پاسخ دهد.

کارشناسان فرایند عضویت یک کشور در سازمان جهانی تجارت را هفت تا 10 سال پیش بینی کرده اند.

مشکل ارز با خروج از چند قیمتی حل می شود

وزیر صنعت ، معدن و تجارت معتقداست : برای حل مشکل ارز باید تدابیری چون خروج از چند قیمتی و ورود به تک قیمتی در پیش گرفته شود.

غضنفری با بیان این جمله که او به عنوان وزیر صنعت ، معدن و تجارت طرفدار تثبیت نرخ ارز است ، عنوان کرد :اما دیدگاه به معنای مخالفت با نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی نیست .

وی توضیح داد : همانگونه افزایش نرخ ارز به صادرات کمک می کند ، کاهش آن نیز برای وارد کنندگان مواد واسطه ای و تولید کنندگان بهتر است ، بنابراین وزارت صنعت ، معدن و تجارت ذینفعانی دارد که از کاهش یا افزایش نرخ ارز سود می برند .

وزیر صنعت، معدن و تجارت درعین حال گفت : تثبیت نرخ ارز ، قدرت پیش بینی ، برنامه ریزی برای تولید کننده ایجاد می کند و طبیعی است که حرکت افزایشی یا کاهشی نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نیست .

 وزارت جهاد تعیین کننده موازین واردات میوه

غضنفری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره واردات میوه گفت : براساس قانون بهره وری بخش کشاورزی از چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی تمام موازین ، چارچوب ها ، آزادی عمل و محدودیت ها را مشخص می کند وهر گونه ثبت سفارش کشاورزی چه عادی و چه پرمصرف در چارچوب ضوابط این وزارتخانه خواهد بود .

وی تصریح کرد : براین اساس هر گونه ثبت سفارش واردات میوه باید طبق دستور وزارت جهاد کشاروزی باشد و وزارت صنعت ، معدن و تجارت حق هیچ گونه دخالتی ندارد .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به برخی ابهامات مبنی براینکه هم اکنون میوه های وارداتی در سطح بازار وجود دارد، به استناد گزارش سازمان توسعه تجارت گفت : ثبت سفارش واردات میوه هم اکنون ممنوع است اما اگر میوه ای از طریق مجاری رسمی وارد می شود می توان آن را از سازمان های مسئول همچون گمرک یا وزارت جهاد کشاورزی رصد کرد .

بسته سوم حمایتی مصرف انرژی را کاهش می دهد

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بسته های حمایتی گفت: دربسته اول حمایتی یکهزار و 400 میلیارد تومان در قالب تسیهلات (یکهزار میلیارد تومان ) و 400 میلیارد تومان به صورت بلاعوض پرداخت شد .

وی با بیان اینکه ستاد هدفمندی یارانه ها مجموع نرخ های ترجیجی برای تسهیلات انرژی را برای بخش تولید محاسبه کرده ، گفت : براساس این گزارش یکهزار و 600 میلیارد تومان نیز از این طریق تسهیلات به بخش تولید ارایه شده است .

غضنفری تصریح کرد: بنابراین براساس گزارش سازمان هدفمندی می توان گفت مجموع تسهیلاتی که تاکنون به بخش تولید داده شده سه هزار میلیارد تومان است .

وی درعین حال از ارایه گزارش اجرای هدفمندی یارانه ها در وزارت صنایع و معادن سابق به دولت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خبرداد .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت این موضوع را نیز گفت که بسته سوم حمایتی شامل بازسازی بزرگ هنوز اجرایی نشده و وی امیدوار است تا منابع این بخش تامین گردد .

از نظر غضنفری ، اجرای بسته سوم حمایتی تحت عنوان بازسازی بزرگ مصرف انرژی در بخش صنعت و معدن راکاهش می دهد .

به گفته وی ، اجرای پروژه های بزرگ بیشترین آمادگی را برای ورود به مرحله بعد هدفمندی را ایجاد می کند و درصورت موفقیت به طور قطع نیازی به افزایش قیمت های بعدی نخواهیم داشت .

وی تاکید کرد : در صورت تخصیص نیافتن منابع مورد نیاز برای اجرای بسته سوم حمایتی ناچاریم با افزایش قیمت ها در مرحله بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها موافقت کنیم .

 مافیای واردات فولاد نداریم

موضوع مافیای واردات فولاد پرسش دیگری بود که توسط یکی از خبرنگاران ارایه شد وزیر صنعت ، معدن و تجارت با رد وجود مافیای واردات فولاد گفت : براساس اطلاعات ما درباره میزان واردات فولاد ، باید گفت در حقیقت درزمان حاضر ما در واردات فولاد با کاهش روبرو هستیم .

وی ادامه داد : هر ساله مقادیر متنابهی مواد خام فولاد وارد می کردیم که امسال این میزان کمتر شده است .

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: علاقه مند بودیم تا کمبود های ناشی ازعدم پوشش تقاضا را از طریق واردات تامین کنیم که این اتفاق رخ نداد .

غضنفری با تصریح براینکه برای سرعت بخشیدن به پروژه ها حاضر به واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی و بانک ها هستیم ، گفت : وضعیت واردات فولاد نشان از وجود گروهی خاص به عنوان مافیا نمی دهد.

وی ادامه داد : در زمان حاضر به دو دلیل از جمله ری فاینانس و سرعت پایین اجرای پروژه های فولاد توسط دولت با کمبود واردات فولاد مواجه هستیم درحالی که سرعت طرح های توسعه ای کارخانه ای توسط بخش خصوصی رضایت بخش است و به همین دلیل موضوع واگذاری ها را مطرح کردیم .

به گفته غضنفری ، مقایسه از واردات فولاد در نیمه نخست امسال با سال گذشته بیانگر آن است که در واردات پودر آهن ، شمش ، ورق گرم ، میلگرد و ...واردات روند کاهشی داشته است .


منبع :خبر آنلاین