خبر عمومی

امروز بانک مرکزی سکه را با دلار ۱۵۰۰ تومانی قیمت گذاری کرد/ افزایش ۲۸ هزار تومانی سکه بانکی

تاریخ :

بازار مالی - افزایش 28 هزار تومانی سکه بانکی برای مبارزه با حباب بازار طلا یا کسب سود از رشد قیمت دلار انجام گرفته است؟

علی پاکزاد: روز گذشته شاهد افزایش شدید در قیمت ارزهاییث مانند دلار، یورو و پوند در بازار ارز بودیم و به فاصله یک روز در حالی که قیمت طلا در بازار جهانی سیر نزولی در پیش گرفته است به ناگهان شاهد رشد قیمت سکه در بازار هستیم ولی اینبار این افزایش قیمت سکه در بازار آزاد با همراهی قیمت سکه بانکی هم همراه شده است به طوریکه قیمت سکه بانکی حدود 750 تومان گرانتر از قیمت مبادلاتی در بازار آزاد شد.
البته این اقدام بانک مرکزی با افزایش ناگهانی حدود 28 هزار تومانی سکه بانکی طی یک روز صورت گرفته است 28 هزار تومان قیمت سکه های بانکی را افزایش داد و رکود افزایش یک روزه قیمت سکه بانکی (در دوره هفت ماهه ای که از فروش سکه در سیستم بانکی می گذرد) امروز شکسته شد.
اما سئوال اینجاست که این اقدام توسط بانک مرکزی با چه هدفی صورت گرفته است؟ اگر تبعیت از بازار جهانی طلا بوده باشد که نگاهی به روند قیمت ها نشان می دهد طی 24 ساعت گذشته قیمت هر گرم طلا از حدود 55 دلار به 54 دلار کاهش پیدا کرده است یعنی از حدود هر اونس 1709 دلار به 1686 دلار کاهش پیدا کرده است.
اگر قصد بانک مرکزی پوشش رانت فروش سکه بانکی بوده است هم با توجه به آنکه در ماههای اخیر این نحوه توطیع نتوانسته است به مهار بازار سکه کمک کند در عمل این توزیع رانت هیچ سودی برای بازار نداشته و باید گفت بهتر ان است که بانک مرکزی فروش سکه توسط شعب بانک ملی را متوقف و دوباره حضور بانک مرکزی در مبادلات سکه به حراجهای بانک کارگشایی محدود شود.
نکته دیگر آنکه حباب قیمت سکه در بازار داخلی در مقایسه با قیمت واقعی سکه در بازارهای جهانی همچنان وجود دارد و اقدام اخبر بانک مرکزی می تواند به افزایش حجم این حباب منتهی شود، این حباب در عمل می تواند به کاهش تمایل صاحبان نقدینگی برای حضور در بازارهای مولد ختم شود و تنها سودی که به همراه دارد افزایش تمایل به واردات رسمی و غیر رسمی طلا به کشور است.
اما نکته جالب توجه در این اقدام در عمل تن دادن بانک مرکزی به قیمت دلار آزاد به جای دلار رسمی در محاسبه نرخ سکه بانکی بوده است.
در حال حاضر بر مبنای دلار آزاد حدود 1343 هر گرم طلا با عیار 24 در بازار داخلی معادل 73360 تومان قیمت دارد ولی قیمت فروش سکه بانکی بر مبنای هر گرم طلای عیار 24 با قیمتی معادل 82 هزار تومان مورد محاسبه قرار گرفته است یعنی بانک مرکزی برای تبدیل قیمت حدود 54 دلاری هر گرم طلا به جای نرخ رسمی(1090تومان)، مسافری (1197تومان) و یا آزاد(1434تومان) با دلار 1520 تومانی قیمت گذاری و به بازار عرضه کرده است.

 


این نحوه محاسبه بانک مرکزی در عمل باعث می شود این شبهه در میان کارشناسان اقتصادی تقویت شود که بانک مرکزی به جای یک ناظر و برنامه ریز بازارهای پولی و بازارهای فرعی مرتبط با آن به عنوان یک سوداگر خود را به دست جریان بازار سپرده است و معلوم نیست از این طریق به دنبال چه هدفی در بازار عمل می کند، آیا واقعا تنها دغدغه بانک مرکزی تامین بودجه ریالی دولت است؟ آیا بانک مرکزی به نبال حفظ ارزش دلار به جای ریال است؟ آیا بانک مرکزی واقعا می داند از بازار های ارز و طلا چه می خواهد؟
باید منتظر بود دید رئیس کل بانک مرکزی بلاخره در توضیح وضعیت پیش امده چه توضیحی دارد، آیا همچنان باید به نقل از وزیر اقتصاد بشنویم که بانک مرکزی نیاز به زمان دارد تا سیاستهای پولی اش به بار بنشیند؟