خبر عمومی

چین باز هم به نجات جهان می آید

تاریخ :

قتصاد کلان - سرانجام بعد از یک هفته نشست و چانه زنی، رهبران اروپاٰ تصمیم گرفتند برای نجات اروپا از بحران اقتصادی، با افزایش نقدینگی بانک ها و موسسات به جنگ بحران بروند.

اما سوال اصلی اینجاست که با بحران موجود این نقدینگی قرار است از کجا تأمین شود؟
در سال 2008 و در زمان اوج بحران اقتصادیٰ، چینی ها به یاری اقتصاد بحران زده جهان آمده و تا حد زیادی از تبعات منفی آن کاستند. به طوری باراک اوباما با سفر به چین از تلاش های پکن برای کمک به بحران اقتصادی جهان تقدیر کرد.
اما آیا باز هم اروپا برای رهایی از بحران روی کمک چینی ها حساب باز کرده است؟ بله. این بار هم چینی ها اعلام آمادگی کرده اند که می توانند به نجات اروپای بیمار آمده و با تزریق نقدینگی و سرمایه گذاری، از تبعات منفی بحران بکاهند.
بعد از پایان نشست رهبران اروپایی که تا پاسی از شب چهارشنبه ادامه داشت، چینی ها با اعلام آمادگی در گسترش سرمایه گذاری ها در اروپا تصریح کردند که حاضرند به کمک اروپا بیایند. البته اشتیاق چینی ها برای مشارکت در پروژه نجات اروپا تبعات بسیار مثبتی برای این کشور خواهد داشت.
تقویت یوآن، افزایش توان دیپلماتیک چینی ها و همچنین پررنگ تر شدن حضور این کشور در قاره سبز که همواره کارشناسان اروپایی نسبت به این مسئله هشدار داده بودند از مهمترین تبعات این مشارکت خواهد بود.
قرار است نقدینگی بانک های اروپایی تا یک درصد افزایش یابد تا بدین طریق بانک ها به کمک کشورهای بحران زده بیابند. از سویی قرار است صندوق تقویت ثبات اروپا نیز کمکی معادل 1000 میلیارد یورو دریافت کند. هنوز جزئیات زیادی از این طرح اعلام نشده است.
در نشست رهبران اروپا همچنین اعلام شد که قرار است صندوقی با مشارکت کشورهای نوظهور و در رأس آن چین و روسیه با مشارکت صندوق بین المللی پول برای تأمین نقدینگی مورد نیاز تشکیل شود.
پیشتر نیز دو کشور چین و روسیه تمایل خود را برای مشارکت در طرح نجات اروپا اعلام کرده بودند. در همین راستا نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه قرار است در تماسی تلفنی با هوجین تائو، رییس جمهور چین درباره این مشارکت به گفتگو بپردازد.
گفتنی است طبق اطلاعات ارائه شده از سوی کارشناسان فرانسوی و آلمانی، چین مبلغ 500 میلیارد دلار از بدهی های اروپا را در اختیار دارد و مشارکت آتی این کشور در اروپا می تواند به تقویت جایگاه این کشور منجر شود.
چین در حال حاضر در حدود 3200 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که با کاهش قیمت دلار این کشور خسارت قابل توجهی را متحمل شد. لذا با مشارکت چینی ها در طرح نجات اروپا، فرصتی فراهم خواهد شد تا این کشور تنوعی را نیز در میزان ذخیره ارزی خود ایجاد کند.
لازم به یادآوری است که در نشست جی20 که قرار است هفته آینده در شهر کن فرانسه برگزار شود، راههای عملی کردن تصمیمات اتخاذ شده مورد بررسی قرار گیرد.