خبر عمومی

بخشنامه گمرک ایران در خصوص تردد کامیون های خارجی

تاریخ :
بخشنامه گمرک ایران در خصوص تردد کامیون های خارجی
فرود عسگری، مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، با ارسال بخشنامه‌ای به گمرکات مرزی کشور، نکات تازه‌ای را در خصوص تردد کامیون‌های خارجی حامل کالا از مرزهای گمرکی اعلام کرده است.
مت بخشنامه به این شرح است: پیرو بخشنامه های شماره 46004/93 مورخ 18/3/93 و 53986/92 مورخ 26/3/92 و در اجرای مصوبه شماره 17721/ت36992هـ مورخ 26/2/86 هیأت محترم وزیران و نیز مواد 95 الی 97 قانون امور گمرکی مصوب سال 1390، خواهشمند است دستور فرمایید تغییرات و اصلاحات ذیل را در بخشنامه های پیروی انجام و با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه، اقدامات لازم را در زمینه تردد کامیون های خارجی برای مقاصد تجاری اعمال نمایند.
1- کامیون های خارجی که به منظور بارگیری کالاهای صادراتی و یا به قصد حمل کالاهای ترانزیت خارجی از کشور، به قلمرو گمرکی وارد می شوند مشمول اخذ مجوز و صدور پروانه ورود موقت می باشند.
2- کامیون های خارجی عبوری خالی، کامیون های حامل بار ترانزیت خارجی که به منظور عبور از کشور از یک گمرک مرزی وارد و از گمرک مرزی دیگر خارج می گردندو نیز کامیون های خارجی که به صحابت کارنه تیر به قلمرو گمرکی وارد می شوند مشمول دستورالعمل های دفتر نظارت بر ترانزیت و رعایت سایر مقررات مربوطه می باشند.
3- کامیون های خارجی حامل کالای عبور خارجی که محموله خود را در بین راه ترانشیپ می نمایند و یا مقصد آنها جهت تخلیه محموله مناطق ویژه و آزاد می باشد و نیز کامیون های خارجی حامل کالاهای ترانزیت داخلی که به صورت موردی، برای مدت زمان محدود و جهت تخلیه کالا در گمرکات داخلی و یا انبارهای اختصاصی به کشور وارد و سپس بلافاصله مراجعت می نمایند با موافقت مدیریت محترم گمرک ورودی مشمول این دستورالعمل می باشند ولیکن در زمان صدور پروانه ورود موقت، نیازی به ارائه مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و نیز رعایت سقف 60 دستگاه نمی باشد.
4- شرکت های حمل و نقل بین المللی متقاضی ورود موقت، ابتداء درخواست مکتوب، مجوز دفتر ترانزیت پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و یا اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان را به گمرک ورودی ارائه و کارشناسان ذیربط پس از بررسی های لازم موضوع را به مدیریت و یا معاونت محترم آن گمرک گزارش و سپس بسته به نیاز متقاضی، مجوز ورود موقت حداکثر تا تعداد شصت دستگاه کامیون جهت تردد در یک استان صادر می گردد.شایان ذکر است استان هایی که در آنها بیشتر از یک گمرک از گمرکات صدرالاشاره وجود دارد کنترل سقف تعدادی به هنگام صدور مجوز ورود موقت الزامی می باشد.
5- پروانه ورود موقت بر مبنای مجوز ورود موقت صادره معتبر و با رعایت مهلت مندرج در مجوز سازمان راهداری و به صورت حداکثر شش ماهه صادر می گردد و تا سقف یک سال نیز توسط آن گمرک قابل تمدید می باشد.ضمناً تمدید بیشتر از یک سال پروانه های ورود موقت، مستلزم ارائه مجوز این مرکز و همچنین پروانه هایی که از تاریخ صدور آنها بیشتر از دو سال می گذرد قابل تمدید نمی باشند.
6- داشتن دو پروانه ورود موقت برای یک کامیون به طور همزمان مجاز نمی باشد.لذا در زمان صدور مجوز ورود موقت کنترل های لازم و نیز دستورالعمل های دفتر نظارت بر ترانزیت الزامی خواهد بود.
7- توبوس و سواری های موضوع ماده 95 الی 97 قانون امور گمرکی، ظروف و تکیه گاه های چند بار مصرف، بونکرهای بدون کشنده و کانتینرهای خالی موضوع بند چ ماده 72 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی از شمول این دستورالعمل خارج و صدور مجوز ورود موقت آنها بر عهده این مرکز می باشد.
این بخشنامه خطاب به به گمرکات مرزی میلک، دوغارون، سرخس، لطف‌آباد، باجگیران، اینجه‌برون، آستارا، جلفا، بازرگان، پیرانشهر، باشماق، پرویزخان، خسروی و مهران صادر شده است.
برگرفته از : وب سايت راهنامه ترابران  16 شهريور ماه