اخبار انجمن

اصلاح شرایط ترانزیت میوه و خشکبار از سوی گمرک، با پیگیری تشکل های حمل و نقل بین المللی

تاریخ : 1397/12/22

نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان از اصلاح یک بخشنامه و اعمال شرایط جدید در حوزه ترانزیت میوه و خشکبار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمود امتی، عضو منتخب دوره نهم هیات نمایندگان اتاق مشهد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: 27 بهمن ماه 97، از سوی اداره کل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران بخشنامه ای صادر شد که به استناد آن برای ترانزیت خشکبار، میوه و محصولات مشابه باید حتما سپرده نقدی یا ضمانت نامه بانکی از سوی شرکت های متولی این حوزه ارائه می شد. این همه در حالی بود که پیش از این، از بیمه‌نامه برای این منظور استفاده می شد.

وی به چالش های این بخشنامه برای فعالان حوزه حمل و نقل تجاری اشاره و عنوان کرد: در واقع به دلیل ارزش بالای عمده محموله های این بخش، ارزش سپرده های بانکی برای آن ها چیزی حدود 400میلیون تا حتی يك ونيم میلیارد را شامل می شد که طبیعتا تامین چنین هزینه هایی در روزهای پایانی سال برای شرکت های ما بسیار دشوار بود.

امتی به مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور استناد و عنوان کرد: براین اساس، هر تصمیمی که فهوای آن به نوعی محدودیت یا ممنوعیتی را برای حوزه ترانزیت ایجاد کند باید حداقل سه ماه پیش از اجرا، به اطلاع فعالان این حوزه برسد اما بخشنامه مذکور در آخرین روز بهمن ماه گذشته (سه روز بعد از ابلاغ) به مرحله اجرا درآمد و مجالی را جهت برنامه‌ریزی برای شرکت های فعال در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی باقی نگذاشت.

او گوشه‌چشمی دارد به تلاش هایی که انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان در راستای رایزنی و پیگیری این مشکل صورت داده و توضیح می دهد: مکاتباتی با دفتر نظارت بر ترانزیت، دفتر رييس کل گمرک، نمایندگان مجلس و... پیرامون این مبحث داشتیم که البته راه به جایی نبرد. طی روزهای بعد از آن، محموله های این حوزه مکرر در مبادی ورودی نظیر سرخس، لطف آباد، دوغارون، اسکله رجایی، مرزهای غربی کشور و... متوقف مانده بودند و امکان تامین سریع سپرده و یا ضمانت نامه بانکی برای شرکت های فعال در این حوزه وجود نداشت.

او متذکر شد: کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و این گونه بخشنامه ها خود مانعی افزون بر شرایط دشوار موجود به حساب می آیند و در روزهای گذشته نیز همین مسئله، بازتاب منفی میان تجار خارجی طرف تعامل با بخش ترانزیت کشورمان ایجاد کرد.

به گفته امتی نهایتا کار به جایی رسید که اعضای این انجمن در مشهد و تهران با مسئولان دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران جلسه ای تشکیل دادند و چالش‌ها را برای آن ها تشریح نمودند اما این جلسه نیز راه به جایی نبرد. او ادامه می دهد: همان روز موضوع را با معاون فنی گمرک ايران درمیان گذاشتیم و اگرچه بحث مذکور به این حوزه مرتبط نبود اما آقای « مهرداد جمال ارونقی » با رویی باز پذیرای ما شدند و با درايت و تدبير قول پیگیری موضوع را دادند.

به گفته این عضو منتخب دوره نهم نمایندگان اتاق مشهد؛ نتیجتا با پیگیری های انجام شده؛ گمرک ديروز (دو شنبه ٩٧/١٢/٢٠ ) با يك اصلاحيه شرایط جدید ترانزیت آجیل، خشکبار و میوه را اعلام کرد.

وی توضیح می دهد: در متن بخشنامه جدید آمده است که؛« پیرو بخشنامه شماره ۹۷/‏۱۴۴۹۸۳۳ مورخ ۲۷بهمن ‏۹۷ به منظور رفع مشکلات حادث شده در زمینه ترانزیت اقلام میوه و آجیل و خشکبار ضمن تاکید بر رعایت بندهای ۱ و ۲ بخشنامه فوق الذکر، حسب نظر مقام محترم ریاست کل، مفاد بند ۳ بخشنامه مذکور، اصلاح می‌گردد.»

امتی اصلاحات انجام شده را به این نحو تشریح می کند: به استناد این بخشنامه، چنانچه محموله پروانه ترانزیتی بیش از یک کانتینر باشد پس از اخذ تضامین قانونی لازم (ارائه تضامین بیمه‌ای معادل حقوق ورودی)، نسبت به نگهداری یک کانتینر از محموله مذکور به عنوان وثیقه در مبدا اقدام و مابقی محموله با رعایت قوانین و مقررات به گمرک مقصد راه اندازی و پس از وصول به مقصد، کالای باقی مانده ارسال می گردد. البته در تبصره آن آمده است که با توجه به سریع الفساد بودن میوه از نگهداری بخشی از محمولات مذکور خودداری خواهد شد.

وی خاطر نشان می کند: اما در مورد پروانه‌هایی که صرفاً شامل یک کانتینر باشند نیز گمرک تصمیم گرفت تا اولا در صورتی که شرکت حمل و نقل اظهارکننده دارای پرونده قاچاق یا تخلف گمرکی نباشد، کما فی‌السابق نسبت به انجام تشریفات قانونی ترانزیت (ارائه تضامین بیمه‌ای معادل حقوق ورودی) اقدام شود ولی چنانچه شرکت حمل و نقل اظهارکننده پرونده قاچاق یا تخلف گمرکی داشت، ارسال محمولات مذکور، منوط به اخذ حقوق ورودی و یک برابر ارزش کالا به صورت سپرده نقدی و یا ضمانت نامه بانکی باشد.

امتی با ابراز خرسندی از همراهی مدیران ارشد گمرکی با بخش خصوصی در این حوزه، پیگیری تشکل های فعال در این بخش را موثر دانست و ابراز امیدواری کرد که؛ شرایط در بخش حمل و نقل تجاری بین المللی و ترانزیت، به طور مستمر بهبود یابد تا بستر بهره برداری حداکثری از این عرصه فراهم شود.