اخبار انجمن

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی: ترکمنستان در آزمون تصمیم گیری قرار دارد

تاریخ : 1395/07/05

بیست و ششمین جلسه هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی شب گذشته، چهارم مهر ماه، با موضوع بررسی آخرین وضعیت  حمل و نقل و ترانزیت بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، احمد زمانیان رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی که به نمایندگی از بخش خصوصی هفته گذشته هیات مذاکره کننده ایرانی را همراهی نموده بود ضمن ارایه گزارشی از دستاوردهای مذاکرات گفت:
اقدام یکسویه دولت ترکمنستان در وضع عوارض کیلومتری یک دلار برای کامیونهای ایرانی ونیز اقدام متقابل ایران در وضع عوارض برای کامیونهای ترکمنی که به صورت ترانزیت از کشور ایران عبور واز مرز بازرگان خارج میشوند کیلومتری یک دلار متقابلا دریافت میشود و عدم اجازه ورود کامیونهای خالی ترکمن به کشور ایران موجب نگرانی طرفهای ترکمنی گردیده وترکمنستان اکنون آمادگی لازم برای رفع این مسئله دارند.
 
زمانیان گفت:
در طول 4 روز مذاکره فشرده درباره موضوعاتی مانند هزینه سوخت، بیمه شخص ثالث، تردد ماشینهای خالی و فاقد بار و نیز عوارض تبادل نظر شده است.

 وی افزود: دولت ترکمنستان در مقطعی قرار دارد که باید تصمیم درستی در خصوص اقدام یکسویه خود بگیرد و آثار اقدامات خود را بپذیرد.

 زمانیان گفت: در مذاکرات به تعطیلی یکطرفه و بدون اطلاع قبلی مرز باجگیران توسط دولت ترکمنستان اعتراض کردیم و تنها پاسخ آنها، تعمیر مسیر و جاده منتهی به مرز بود که مورد قبول ما نخواهد بود.

وی با اشاره به اخذ مبلغ 100دلار از ماشینهای ایرانی که قصد عبور از پل چارجو توسط  ترکمنها گفت: به این مسئله نیز اعتراض و اعلام کردیم چرا این مبالغ از ماشینهای سایر کشورها دریافت نمیشود؛که دولت ترکمنستان قول داد بررسی لازم در این مورد انجام دهد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مبلغ حق بیمه شخص ثالث خودروهای ترانزیتی مورد اعتراض ترکمنها بود گفت: در پاسخ به اعتراض آنان به الزام قانونی دولت در بیمه شخص ثالث کلیه خودروها و جامع بودن پوششهای بیمه ای در ایران اشاره کردیم و این درحالی است که بیمه نامه های دولت ترکمنستان دارای نقص است و کامل نیست.

زمانیان درباره جمع بندی مذاکرات گفت: هیات ایرانی 3 پیشنهاد مشخص به طرف ترکمن داده است و اکنون دولت ترکمنستان باید تصمیم صحیحی اتخاذ نماید.
وی افزود: حذف کلیه عوارض به صورت متقابل،حذف هرکیلومتر یک دلار بصورت متقابل و یا برگشت به وضعیت فعلی و پذیرش آثار آن، سه پیشنهاد مشخص کارشناسان حمل و نقل ایران به ترکمنستان بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد در مرحله اول مذاکرات انجام شده، ترکمنستان نسبت به حذف شرایط یک کیلومتر یک دلار اقدام نماید.      

در ادامه این جلسه در خصوص ارسال رونوشت نامه سازمان امور مالیاتی به شرکتهای عضو انجمن و ویزای ورودی رانندگان ایرانی با مقصد افغانستان نیز بحث و تبادل نظر شد.

شایان ذکر است دولت ایران نسبت حذف مبلغ 120 یورو  بابت عوارض ورودی خودروهای افغان اقدام نموده اما دولت افغانستان علی رغم قول قبلی برای اقدام متقابل، نسبت به اخذ عوارض مذکور در محل کنسولگری اقدام نموده است که هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی  خواستار بررسی موضوع توسط دولت ایران شدند.