اخبار انجمن

برگزاری اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی در مشهد

تاریخ : 1398/07/29

تلاش خصوصی ها برای جلب نظر دولتی ها به ترانزیت:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان در دوره جدید با همکاری انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان در اقدامی نوین، قرار است همایشی را در سطحی ملی با هدف نشان دادن پتانسیل ها و قابلیت های صنعت حمل و نقل بعنوان صنعتی درآمدزا و ارزآور برگزار کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در گفت و گو با ترابرد به ارائه جزئیات درباره همایش پرداخت و گفت: با توجه به ماهیت ترانزیتی استان و وجود بیش از 220 شرکت حمل و نقل بین المللی در استان خراسان، همچنین مشارکت این شرکت ها در جابجایی بیش از 80 درصد از کالاها به مقاصد آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و اهمیتی که این انجمن در کشور پیدا کرده، دو سال است که بدنبال برگزاری یک همایش ملی بودیم تا بتوانیم در آن جایگاه پتانسیلی که از بحث ترانزیت برای کشور ایجاد می شود، نقش شرکت های حمل و نقل بین المللی بویژه در شرایط تحریم برای بحث ترانزیت و چالش ها و موانع این حوزه را در قالب یک همایش ملی مطرح و پیگیری کنیم؛ این موضوع در اتاق بازرگانی مطرح شد و با موافق ریاست اتاق، قرار شد این همایش با مشارکت انجمن و اتاق برگزار شود.
احمد زمانیان یزدی از تشکیل کارگروه علمی و دبیرخانه همایش خبر داد و درباره تاریخ برگزاری آن اظهار کرد: این همایش روز 28 آذرماه، مصادف با هفته حمل و نقل در مشهد اما در سطح ملی برگزار می شود که امیدواریم بتوانیم از این رهگذار به کشور و همچنین شرکت های حمل و نقل بین المللی خدمتی کرده باشیم.
وی موضوع همایش را ترانزیت، فرصت ها، تهدیدها و تدبیرها عنوان کرد و درباره محورهای آن گفت: اهمیت و نقش ترانزیت در اقتصاد ایران و مقایسه با کشورهای منطقه، قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت و چالش های پیش رو، تعدد سازمان های دخیل و نقش متولی واحد در توسعه ترانزیت و نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی محورهای اولین همایش ملی صنعت حمل و نقل بین المللی را تشکیل می دهد.
زمانیان افزود: همایش یک روزه خواهد بود و در کنار آن برگزاری کارگاه های تخصصی نیز پیش بینی شده است. در تلاش هستیم تا از حضور دولتمردان در رده معاونت رئیس جمهور، وزار و مدیران کل در سطح کشوری استفاده کنیم.همچنین پیش بینی های لازم برای تقدیر از شرکت های برتر حمل و نقل بین المللی در کل کشور در حال انجام است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که اولین همایش حمل ونقل از سوی بخش خصوصی در کل کشور را انجمن حمل و نقل خراسان، برگزار کرده است.
دستاوردها و برنامه های کمیسیون حمل و نقل
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به دستاوردهای کمیسیون در دوره هشتم نیز اشاره کرد و گفت: مسائل مختلف استانی و کشوری را در کمیسیون دوره قبل پیگیری کردیم که تعدادی از آنها به نتیجه رسید و برخی دیگر به دوره بعد موکول شد؛ بعنوان مثال در دوره قبل یک سری توقف ها در مرزها و مشکلاتی که در حوزه سازمان های مرتبط بود را به کمیسیون آوردیم و بصورت فورس ماژور به نتیجه رسیدیم.
زمانیان ادامه داد: بخش کارنه تیر اتاق موضوع دیگری بود که باعث بروز مشکلاتی شده بود و پس از جمع بندی در کمیسیون این مشکل را از طریق ریاست اتاق حل کردیم. در حوزه مشکلات گمرکی نیز دو تا سه مورد را رصد و عنوان کردیم. مشکلاتی که در گمرک بندر عباس بود را از طریق اتاق منعکس کردیم و خوشبختانه رفع مشکل شد.
بحث مالیات شرکت های حمل و نقل در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد دستاورد دیگری است که زمانیان به آن اشاره کرد و گفت: این مشکل را چند جلسه در کمیسیون مطرح کردیم، نهایتاً به جلسه شورای گفت و گو رفت و موفق به اخذ مصوبه شورای گفت وگوی استان شدیم. هرچند سازمان دارایی آن را تمکین نکرده و نیم بند انجام می دهد اما برای حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت دستاوردی بود که توانستیم مصوبه شورای گفت و گو را بگیریم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان با اشاره به برنامه های این کمیسیون در دوره جدید، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا کمیسیون در این دوره پربارتر، علمی تر و تخصصی تر جلو برود. کارگروه های مختلفی اعم از جاده ای، ریلی و هوایی تشکیل خواهیم داد تا بتوانند مشکلات و موانع پیش روی شرکت های حمل و نقل بین المللی در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت را رصد کرده، داخل کمیسیون بیاورند و طی جلساتی با مسئولان دولتی چه استانی چه کشوری بتوانیم از مسیر کمیسیون پیگیر رفع موانع و مشکلات حوزه ترانزیت برای شرکت های حمل و نقل باشیم.
وی به ضرورت بازنگری در آئین نامه تأسیس و فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی اشاره کرد و گفت: این مسئله در یک سال آخر، پیگیری شد و ادامه آن باید در کمیسیون جدید پیگیری شود؛ با توجه به اینکه آئین نامه مربوط به سال های گذشته است و باید به روزسانی شود، پیشنهاداتی را در دوره قبل دریافت کردیم و قرار است در یکی دو جلسه اول کمیسیون جدید این مسئله را پیش ببریم و خروجی آن را از طریق اتاق برای شورای عالی ترابری کشور ببریم تا آئین نامه تأسیس و فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی مورد بازنگری قرار گیرد.
زمانیان درباره زمان تشکیل جلسات کمیسیون در دوره جدید و اعضای آن اظهار کرد: اعضای کمیسیون معرفی شده اند، امیدورایم که با تأیید این اعضا توسط ریاست اتاق در ماه جاری اولین جلسه کمیسیون برگزار شود. در این جلسه نیز از اعضا نظرخواهی خواهیم کرد که تا پایان سال چه موضوعاتی را در دستور کار قرار دهیم، تقویم برای آن تهیه می شود و در فواصل ماهانه ای که کمیسیون برگزار می شود این موضوعات مطرح می شوند؛ در این فاصله نیز اگر موارد فورس ماژور و موضوعات مهم پیش بیاید یا در همان کمیسیون آن را در دستور جلسه قرار می دهیم یا کمیسیون بطور فوق العاده تشکیل می شود.
وی با اشاره ضرورت همراهی و همکاری همه بخش های اقتصادی در شرایط تحریم، از مدیران شرکت های حمل و نقل بین المللی خواست که همواره با ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات خود کنار اتاق و انجمن باشند.
گفتنی است فرصت ارسال اصل مقاله برای اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی تا 30 آبان ماه 1398 است و نتایج داوری نیز تا 14 آذر ماه اعلام خواهد شد. علاقمندان می توانند مقاله خود را به آدرس دبیرخانه، مشهد، میدان تلویزیون، بزرگراه شهید کلانتری، خیابان انوری، بین انوری 3 و 5، پلاک 222، انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی ارسال کنند.