اخبار انجمن

مراسم تقدیر از پیشکسوتان ومدیران شرکتهای حمل ونقل بین المللی استان خراسان رضوی

تاریخ : 1395/11/06

احمد زمانیان یزدی شامگاه سه شنبه در مراسم تجلیل از پیشکسوتان صنعت حمل و نقل بین المللی در مشهد افزود: صنعت حمل و نقل در خراسان رضوی با ایجاد هزاران شغل در استان و هفت هزار دستگاه خودرو، پنج هزار میلیارد ریال سرمایه در شرکتهای حمل و نقل دارد.
وی ادامه داد: افزون بر 70 درصد حمل و نقل کالا به کشورهای آسیای مرکزی بر عهده انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی است اما هنوز برخی مسئولان دولتی این ظرفیت را باور ندارند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: امیدواریم در این شرایط رکود اقتصادی اتاق بازرگانی سال آینده ما را همراهی کنده تا بتوانیم هرچه بهتر چرخ اقتصاد حمل و نقل را در استان و کشور بچرخانیم و در این راستا مسئولان دولتی نیز با پاسخگویی مناسب به ما در سازمانها در این مسیر یاری دهند.
وی افزود: شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی حرف نخست را در منطقه می زنند لذا امیدواریم همه مسئولان دولتی به ما اعتقاد پیدا کنند و با تشکیل یک کارگروه ترانزیت مشکلات این بخش را بررسی و مرتفع نمایند.
زمانیان همچنین گفت: در ملاقات ما با ظریف وزیر امور خارجه مساله ویزای مکرر برای رانندگان ترانزیت و مالیات بر ارزش افزوده به جد پیگیری و همچنین برای رفع مشکلات گمرکی در بندرعباس، در اتاق بازرگانی تصمیمهایی اتخاد شد.

* تاثیر سیاست بر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بخش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به شدت متاثر از سیاست و روابط ما در جهان است زیرا اگر روابط با سایرکشورها دچار مشکل شود یا بهبود یابد بر این بخش اثرگذار است.
ابراهیم نصری افزود: معیشت 12 درصد جمعیت کشور از بخش حمل و نقل تامین می شود که نشانگر سهم قابل توجه این بخش بر اشتغال و توسعه است.
وی ادامه داد: 90 درصد کالا و 94 درصد مسافر نیز در این بخش جا به جا می شود که معادل جا به جایی 621 میلیون تن کالا و 811 میلیون مسافر در سال است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: امسال ترکمنستان 3.5 برابر تعرفه های گمرکی را بالا برد و کمر ترانزیت را شکست که نشانگر تاثیرگذاری روابط خارجی است.
وی افزود: مسائل گمرکی به عنوان ابزاری در دست برخی از کشورها مورد استفاده می گیرد و ما هم باید از این ظرفیت در جهت منافع خودمان استفاده کنیم.
نصری ادامه داد: کوتاه سازی زمان و مسافت حمل و نقل کالا در مرزها از مباحث مهم این حوزه است که می تواند باعث شود فاصله ما با رقبا به حداقل برسد.
وی گفت: تصادفات و ایمنی در جاده ها هزینه بالایی را به ما تحمیل می کند واز طرفی فرسودگی ناوگان با مصرف بالای سوخت نیز هزینه حمل کالا را افزیش می دهد.

* بسته حمایتی حوزه ترانزیت
ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با همکاری مسئولان انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی یک بسته حمایتی در حوزه ترانزیت تا ماه آینده ارائه می شود.
مسعود عاطفی افزود: شعار امسال روز جهانی گمرک استفاده از تحلیل داده ها برای مدیریت بهتر در این بخش است که امیدواریم بتوان با رفع اشکالات سامانه جدید گمرک در این جهت گام برداشت.
وی ادامه داد: فعالیت این سامانه گمرکی برای نخستین بار در کشور صورت گرفت و یکی از مشکلات اصلی آن نیز نبود بستر مناسب مخابراتی بود، با این حال زمان میانگین فعالیت گمرکی در 9 ماه گذشته امسال به یک ساعت و 19 دقیقه کاهش یافت.
ناظر گمرکات خراسان رضوی همچنین ازمسئولان وزارت خارجه در خراسان برای پیگیری مشکلات ترانزیتی به ویژه در سفر به ترکمنستان تشکر کرد.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بخش حمل و نقل به عنوان یکی ازمزیتهای استان در اشتغال نقش مهمی ایفا می کند و می توان با رفع مشکلات این صنعت در خراسان رضوی به نتیجه بهتری در عرصه اشتغال دست یافت.
علی رسولیان افزود: با کشورهایی مواجه شده ایم که در بخش حمل و نقل مشکلاتی را ایجاد می کنند که رفع آنها نیازمند عزم ملی است.
وی ادامه داد: فرسودگی ناوگان حل و نقل هزینه زیادی به این صنعت وارد کرده و نوسازی ناوگان از مسائل ملی در این حوزه است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از وظایف حوزه استانداری رفع مشکلات حوزه ترانزیت است و مولفه های تورم و اشتغال در اقتصاد استان متاثر از صادرت و ترانزیت می باشد.
وی همچنین اظهارکرد: میزان تورم و بیکاری در خراسان رضوی از میانگین کشور پایین تر و همچنین نرخ سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی از سطح ملی بالاتر است و نیز نرخ صادرات استان رشد خوبی دارد.
طی این مراسم به میزبانی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی از فعالان و پیشکسوتان این صنعت تقدیر شد