اخبار انجمن

ما بستر ساز و زمینه ساز هستیم و باید تلاش کنیم گره ها را بازکنیم

تاریخ : 1398/08/27

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران:
اولین گردهم آیی اعضای انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با مدیران گمرکی کشور در راستای تعامل هرچه بیشتر و بهتر بخش دولتی و خصوصی روز پنجشنبه در محل انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن، در این جلسه که با حضور فریده زبیدی، مدیر کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران، آیتی مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، جهانخواه ناظر گمرکات خراسان رضوی و مدیران گمرکات مرزی و مدیران شرکت های حمل ونقل بین المللی برگزار شده بود، چند تن از مدیران شرکت های حمل و نقل بین المللی مشکلات خود را در حوزه گمرک با صراحت بیان داشته و خواستار حل آن شدند.
آیتی در پاسخ به این مشکلات با تأکید بر اینکه امروز باید برای ترانزیت به یک رویکرد جدید فراسنتی برسیم، اظهار کرد: روزی که در سمت جدید مشغول به کار شدم در اولین اقدام، همه میزهای دفتر بجز معاونان را تغییر دادم به این دلیل که بر این باورم باید ابتدا فیزیکی جابجا شویم تا ذهن ها تکان بخورد و بتوانیم کار کنیم.
وی افزود: در هفت ماهه نخست امسال، بدون در نظر گرفتن مناطق آزاد، حدود 4.4 میلیون تن ترانزیت عبوری از قلمرو کشور را داشتیم که این آمار نشان می دهد ترانزیت ما در وضعیت بیماری به سر می برد و باید آن را نجات داد. اما این کار تنها به دست ما نیست بلکه تلاش شما را نیز می طلبد.
آیتی خاطرنشان کرد: ما بسترساز و زمینه ساز هستیم و باید تلاش کنیم گره ها را باز کرده تا شما بتوانید در این مسیر، خوب حرکت و اهداف ترانزیت را برای کشور محقق کنید.
وی با بیان اینکه ما درگیر یک سیستم کاملاً بوروکراتیک با قوانین پیچیده و گاهاً متناقض هستیم، گفت: همه مشکلات شما را ما می دانیم؛ در گذشته با توجه به شرایط موجود رویکرد متفاوت بود اما الان می توانم اعتراف کنم که با سامانه الکترونیکی که گمرک ایجاد کرده و ابزار اطلاع رسانی که گمرک به کار گرفته است، امروز شرکت های حمل و نقل، در قاچاق دخیل نیستند و اگر قاچاقی اتفاق می افتد تبانی راننده و صاحب کالا است.
آیتی تأکید کرد: راننده محوری را باید در ترانزیت ریشه کن کنیم و این موضوعی است که جا دارد در اولین همایش ملی حمل و نقل نیز به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به رویکرد جدید گمرک به ترانزیت و تأکید بر اجتناب از کارهای به اصطلاح وصله پینه ای اظهار کرد: رویکرد جدید این است که ما کاری اساسی کرده و در رویه ترانزیت ساختاری طراحی کنیم که اگر ما هم نبودیم آیندگان در این مسیر حرکت کنند.
مدیرکل نظارت بر دفتر ترانزیت گمرک ایران تصریح کرد: اگر فکر کنم نمی توانم در ترانزیت کار مثبت کنم، شک نکنید نمی مانم.
آیتی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی از تلاش برای کمک به ترانزیت فراتر از سطح گمرک خبر داد و گفت: بخشی از مشکلات شما با گمرک است که تا جایی که بتوانیم آنها را حل می کنیم. اما بخش دیگر به مباحث قانونی باز می گردد که در اینجا نیاز به شنیدن صدای مطالبه گر شما داریم. اگر قوانین و مقررات جایی به زیان شما است باید مطالبه کنید که اصلاح شود و از ما انتظار نداشته باشید که در این ساختار آن را حل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در بحث گمرک، نگرش من این است که نباید هیچ نوع توقفی در دفتر نظارت بر ترانزیت برای تمدید پروانه مجوز فعالیت، صدور نامه اتاق و امور روزمره رخ دهد. اگر غیر از این بود، در صورت اطلاع رسانی نماینده بخش خصوصی، شخصاً موضوع را پیگیری خواهم کرد.
آیتی ادامه داد: در گام بعدی که البته شاید بخاطر بحث آی تی کمی زمان بر باشد، پروانه صدور و تمدید را قطعا الکترونیکی خواهم کرد تا بتوانید مدارک را در دفتر خود بارگزاری کرده و نامه را همان جا چاپ کنید.
وی با اشاره به ماده 109 قانون امور گمرکی که مورد گلایه فعالان بخش خصوصی بود، اظهار کرد: در بحث ماده 109 با این رویکرد جدید حق را به شما خواهم داد؛ باید در نظر بگیریم که ما دو قانون داریم، قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق که دو سال بعد از قانون گمرک تصویب شده و در یک بخش هایی سختگیرانه تر است. آن دیگر در حیطه وظایف ما نیست. وقتی قاضی حکم توقف فعالیت شرکت را می دهد من کاری نمی توانم انجام دهم.
آیتی اضافه کرد: اما در رویکرد جدید، رویه مثل گذشته نیست که به محض صدور حکم، فعالیت شرکت حمل و نقل در هر نقطه ای متوقف شود بلکه از امروز در گام اول دو هفته به شرکت های حمل و نقل فرصت می دهیم که بارهای خود را تخلیه کرده و پس از آن ناچاریم آن را به پروسه قبلی که توقف فعالیت است ببریم. در گام های بعدی سعی می کنیم این مشکل را هم حل کنیم.
وی ادامه داد: اما در خصوص پرونده های سنواتی که مربوط به سال های قبل است، آنها را هم کمک کردیم که به حق و حقوق خود برسند چون بر این باوریم که شرکت های حمل و نقل متأسفانه درگیر شدند و مقصر نبودند، بجز معدودی که آنها حمل و نقلی نبوده و قاچاقچیانی بودند که در لباس حمل و نقل ورود کرده بودند.
100 مصوبه اجرایی، نتیجه نشست مشترک گمرک و انجمن خراسان
جهانخواه، ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز هدف از این جلسه و حضور میهمانان را شنیدن مشکلات فعالان عرصه حمل و نقل و حرکت در راستای حل آنها عنوان کرد و افزود: از اسفند 96 که این جلسات آغاز شده است تا کنون 11 جلسه برگزار شده که سه جلسه آن در گمرکات مرزی بوده تا از نزدیک موضوعات و مسائل و مشکلات رویت و همان جا حل شود.
وی افزود: در این مدت حدود 100 مصوبه داشتیم که اکثر آنها اجرایی شده و مشکلات مطرح شده در سطح خراسان را حل کردیم. برخی هم که در حوزه سایر گمرکات بوده را از طریق مکاتبات منعکس کردیم یا با ناظرین گمرکات در دیگر استان ها مطرح کردیم و تا حد امکان حل شده است.