اخبار انجمن

تعامل دولت و بخش خصوصی ؛تنها راه حل مشکلات

تاریخ : 1396/05/15


دومین جلسه توسعه ترانزیت در سال 96 با هدف هم اندیشی و تعامل بیشتر و رفع مشکلات حمل ونقل بین المللی فی ما بین سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای و انجمن صفی شرکت های حمل ونقل بین المللی انجمن خراسان با حضور مدیران پایانه های مرزی استان روز گذشته مورخ 14 مرداد ماه با حضور اکثریتا اعضا درمحل انجمن برگزار گردید .
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی در ابتدای جلسه احمد زمانیان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی با بیان اهمیت تعامل بین بخش خصوصی و دولتی که باعث حل شدن دوستانه مشکلات خواهد شد افزود :انتظاری که بخش خصوصی از دولتی دارد انعکاس به موقع مسائل وحل آنها می باشد
در ادامه ابراهیم عطایی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خاطر نشان کرد که متاسفانه در زمان افزایش بار ترانزیتی دولتی ها نتوانستند بحران را مدیریت کنند که باعث شد مشکلاتی ایجاد شود و محمولات ترانزیتی در زمان معین به کشور های هدف نرسید وی در ادامه افزود امیدواریم در اینده با مدیریت صحیح بتوانیم بر مشکلات فائق اییم همچنین عطایی با بیان اینکه متاسفانه با بالا بردن هزینه حمل قیمت حمل بار در ایران و پاکستان تقریبا برابر شده تنها مزیت حمل از ایران را ما ازدست داده ایم د رگذشته پاکستان بدلیل گرفتن هزینه اسکورت ، صاحبان کالا هزینه بالا تری متقبل می شدند ولی در حال حاضردیگر این مسئله وجود ندارد .
در ادامه جلسه جواد نوریان جویمند دیگر عضو هیات مدیره بیان نمود که متاسفانه در تمام مسائل حمل ونقل بین المللی شرکت های حمل ونقل پرداخت کننده ی هرگونه ضرر وزیانی هستند ولی تصمیم گیرنده نهایی دولت است .
وی افزود دولت ها باید از بخش خصوصی به عنوان مطلع و متخصص در تصمیمات خود استفاده کنند .تنها در این صورت است که میتوان برنامه مدون وکارشناسی ارائه داد .
محمودامتی نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی بیان کرد :در زمان بحران مشخص میشود که تا چه اندازه می توانیم مسائل و مشکلات را مدیریت کنیم بطور مثال مدت ها قبل از ایجاد بحران در مرز دوغارون انجمن صنفی به عنوان نماینده بخش خصوصی ، گمرک را مطلع نمودکه در صورت عدم برنامه ریزی به موقع باعث بحران درمرز دوغارون خواهیم شد ولی متاسفانه دولتی ها بدون در نظر گرفتن تذکر های بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دادند و باعث یالا رفتن توقف تعداد بی شماری کانتینر در بندر عباس ودوغارون ،بالا رفتن هزینه حمل و بسیاری ضرر های دیگر که بخش خصوص متحمل انها شد وی همچنین افزود تنها راه ، حل مشکلات ترانزیت مدیریت و تدوین برنامه ای مشخص و هدفمند می باشد ..
امتی درادامه افزود : درحال حاضر کشورهای همسایه با سرمایه گذاری های بسیار در ترانزیت باعث رونق آن شده اند در حالی که کشور ما با وجود فرصت های مناسب وموقیت مکانی بسیار عالی باعث از دست دادن فرصت ها شده است. در گذشته تنها 5 درصد ناوگان خارجی در کشور محمولات ترانزیتی را حمل میکردند ولی اکنون بالغ بر 40 در صد ناوگان ،ناوگان خارجی میباشد این در حالیست که عمده در آمد شرکت های حمل ونقل د رهزینه حمل ان است ولی ما این درامد را ازدست داده ایم .
محمود امتی در ادامه بیان نمود که با توجه به گذشت 6 ماه از باران سیل آسا در مرز دوغارون همچنان گمرک دوغارون در گل ولای است واین با توجه به رفت وامد تجار و بازرگانان خارچی بسیار جای تامل دارد .
در ادامه محمد جواد وحدتی فر معاونت حمل ونقل سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای بیان نمود که حمل ونقل بخش جدایی ناپذیر اقتصاد کشور است و اگر قرار است که دولت موفق شود باید بخش خصوصی را وارد عمل کند و به ان قدرت انجام فعالیت بدهد .درادامه وی افزود : باید مطالبات را بیان نمود و به دنبال انعکاس آنها به مسئولین باشیم .
وحدتی فر بیان کرد :تعامل بین دولت و بخش خصوصی باید بیش از پیش شود تا بتوان تصمیمات دقیق وکارشناسی اتخاذ کرد ضمن اینکه مبنای هر عملی قانون می باشد .
حمید رضا درخشان رئیس اداره ترانزیت سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای نیز با تایید مطالب گفته شده در موردکمیته حل واختلاف و داوری انجمن صنفی نیز مباحثی را مطرح واتفاق نظر نمودند .
سرگلزهی مدیر پایانه مرزی سرخس نیز با بیان نیاز به همکاری تنگانگ انجمن و سازمان در حل مشکلات نقطه نظرات و مباحثی را مطرح نمود ازجمله عدم اگاهی شرکت های حمل ونقل از قوانین ومقررات در اکثر مواقع باعث بروز مشکلاتی میشود .
درادامه آقایان تقدیسی و پورعابد مدیران مرزی باجگیران و لطف آباد نیز مواردی در خصوص مرز های مذکور بیان نمودند .
همچنین در این جلسه حمید دشتی عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی نیز عنوان کرد : در حالی که کشور در رکود اقتصادی میباشد ایجاد فشار مالیاتی برای بخش خصوصی جز اینکه باعث توقف فعالیت های اقتصادی خواهد شد ماحصلی ندارد .
درانتهای جلسه زمانیان نیز افزود که کشور ترکمنستان به دنبال بهانه ای برای ورود ناوگان ایرانی به کشورش است و در حال نوسازی ناوگان ترانزیتی خود میباشد و این احتمال وجود دارد که در آینده ای نه چندان دوراجازه ورود به ناوگان فرسوده ایرانی را ندهد .
وی افزود متاسفانه سفارتخانه های ایران دید کارشناسی به موضوع حمل ونقل ندارند و مسائل را پیگیری نمیکنند وتقاضا داریم که در سفارتخانه ها میزی با عنوان میزحمل ونقل ایجاد شود تا بتوانیم مسائل را از طریق ان پیگیری کنیم .
وحدتی فر نیز با بیان اینکه ارتباط بین بخش دولتی وخصوصی نیز باعث حل مشکلات خواهد شد افزود سازمان پیگیر مسائل و مشکلات در جهت حل بهتر آن خواهد بود و امیدواریم این جلسات بطور مداوم برگزار گردد .