اخبار انجمن

امید به زنده کردن «کتای»

تاریخ : 1399/06/17

هشتمین نشست فعالین حمل و نقل ایران و افغانستان از کلی‌گویی به سمت راه‌حل‌ محوری حرکت کرد:

هشتمين نشست كميته مشترك حمل و نقل بين المللي جاده‌اي كالا و مسافر بين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوری اسلامی افغانستان، روزهای یازدهم و دوازدهم شهریور ماه سال جاري به ميزباني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در تهران و با حضور مسئولین دولتی و فعالین بخش خصوصی دو کشور برگزار شد.
در گفت‌وگویی با محمود امتی، نایب رئیس انجمن حمل و نقل خراسان رضوی درباره دستاوردهای این نشست پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.
این فعال حوزه حمل و نقل کشور گفت: توافقات جلسه مشترک ایران و افغانستان در 23 بند مصوب گردید که اولین مورد مهم در این موافقت نامه تاکید بر بازگشایی و رونق ترانزیتی کریدور «کتای» ( KTAI یک کریدور زمینی بین قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران) بود.
امتی خاطرنشان کرد: در این نشست موانع و مشکلات کریدور «کتای» به منظور روان سازی و تسهیل تردد در این مسیر مورد بررسی قرار گرفت. در حاشیه این اجلاس کنفرانسی ویدئویی بین مسئولین حمل و نقل جاده‌ای و ترانسپورتی ایران، افغانستان و ازبکستان صورت گرفت تا فرصت‌ها و ظرفیت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.
نایب رئیس انجمن حمل و نقل خراسان رضوی افزود: موضوع دوم بحث کاهش هزینه‌های رسمی و غیر رسمی طرفین بود که طرفین موافقت کردند، هزینه‌ها را کاهش دهند. یکی از تفاوت‌های این نشست این بود که در توافقنامه‌ها بر مصادیق رفع مشکلات تاکید شد بر خلاف توافقنامه ‌هایی که در آن‌ها از کلیات صحبت می‌شد.
یکی از پیشنهادهایی که در این راستا، مطرح شد این بود که هزینه‌های رودپاس ،خط سير و خاک پولی و عوارض متقابلی که دولت‌ها از یکدیگر دریافت می‌کنند، حذف شود.
مسئولین ایرانی حاضر در جلسه این موضوع را پذیرفتند ولی مسئولین افغانستانی زمان خواستند تا در کشورشان در این باره تصمیم بگیرند و این موضوع به روزهای آینده موکول شد.
نایب رئیس انجمن حمل و نقل خراسان رضوی ادامه داد: موضوع سوم تاکید بر روان سازی مرزها و جلوگیری از توقف‌های مرزی بود و باز هم به جای صحبت از کلیات سراغ مصادیق رفتند که ما در سه نقطه مرزی مشترک با افغانستان یعنی دوغارون، ماهیرود و میلک چه مشکلاتی داریم. در نتیجه در اینجا قید و تاکید شد که به صورت مصداقی موانع مشخص و برطرف شود.
امتی درباره سایر دستاوردهای این نشست گفت: موضوع چهارم حد فاصل بین دو گمرک دوغارون و اسلام قلعه بود؛ مسیری که باعث کندی و توقف کامیون‌ها شده است و هزینه‌های بسیاری برای دو کشور ایران و افغانستان دارد که علت آن هم خرابی و ناهمواری مسیر هست به طوری که متاسفانه تعداد زیادی از کامیون‌ها در این مسیر تصادف می‌کنند و مشکلات این فاصله یکی از عوامل اصلی توقف و تردد بین دو کشور است. در این نشست تاکید شد که مسئولین مربوطه در تهران و کابل پیگیری و حل مشکلات این منطقه را در دستور کار قرار دهند.
وی ادامه داد: از دیگر مصوبات این توافق نامه موضوع بهره مندی از رویه تیر در کریدور «کتای» بود. (برای ترانزیت بین المللی کالا در چهارچوب قوانین تیر ، این سند در کشور مبدا صادر شده و حاوی مشخصات کامیون و کالا می‌باشد و به موجب آن وسیله نقلیه جاده‌ای از کشور مبدا از طریق قلمرو کشور‌های بین راهی بدون بازرس گمرکی عبور می‌نمایند)
این عضو اتاق، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: رونق و توجه به مسیر چابهار، تقویت زیرساخت‌ها و موضوعات ایمنی در مرزها و گمرکات دو کشور و همسان سازی قوانین در مرز‌ها و ساعات کاری و کنترل‌های مرزی از جمله دغدغه‌های دیگری است که مطرح شد و به صورت هماهنگ باید در دستور کار قرار گیرد تا حوزه حمل و نقل دو کشور را سرعت و رونق ببخشند.
نائب رییس انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی درباره اجرایی شدن توافقات توسط طرف افغانستانی بیان کرد: این موضع به عزم و اراده ملی و توان اقتصادی برادران ما در آن سوی مرزها بستگی دارد. اگر مروری بر موافقت نامه‌های قبلی داشته باشیم باید گفت که خیلی ضعیف اجرایی شده است. با این وجود ما امیدواریم که این موافقت نامه به دلیل اینکه به صورت مصداقی و مشخص موانع، مشکلات و راهکارها در آن بیان شده است توسط طرفین و به خصوص توسط کشور افغانستان عملیاتی شود.
نایب رییس انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی افزود: ضمانت اجرایی این توافق نامه هم در واقع پیگیری طرف دیگر خواهد بود. ضمن این که بخش خصوصی نیز باید در جهت رونق و توسعه روابط تجاری و اقتصادی روحیه مطالبه‌گری داشته باشند.
امتی ادامه داد: در خصوص موافقت نامه ایران و افغانستان برای رفع مشکلات مرز دوغارون نیز ما معتقدیم که اگر این موافقت نامه و مواردی که در آن ذکر شده است خصوصاً فراهم نمودن زيرساخت ها و افزايش باسکول و در اسلام قلعه ، رفع مشکلات منطقه حد فاصل بین دو گمرک، تنظیم ساعات کاری و اراده ی دو گمرک اسلام قلعه و دوغارون بر افزایش تردد و روان سازی اجرا شود، قطعا ما در چند روز آینده شاهد روان سازی در مرز و عدم توقف و صف‌های طولانی کامیون‌ها خواهیم بود.