اخبار انجمن

ماجرای نیمروز؛ رد سوخت

تاریخ : 1399/06/30

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت مرز نیمروز گفت: علت سفر ماپیگیری های لازم برای مشکلاتی که اواخر در مرز نیمروز رخ داده است بود که باعث توقف های طولانی و کمبود ناوگان برای کالا ها شده است؛ بنابراین یک نشست در مرزبا مسئولین دولتی استان سیستان وبلوچستان برگزار شد و ما هم به عنوان انجمن حمل و نقل خراسان و بخش خصوصی آنجا حضور داشتیم. یک جلسه تقریبا 10 ساعته همراه با بازدید از مرز، مذاکره با طرف ها افغانستانی در مرز ودر نهایت با توجه به اینکه مسئولین دولتی هم متوجه این شده بودند که کار در مرز نیمروز چه در خروج کامیون های با بار و چه پذیرش کامیون های خالی به کندی پیش می رود منجر به مذاکره با طرف افغانی شد؛ پیشنهاد ایران در این مذاکره با توجه به اهمیت ترانزیت این بود که مرز از صبح تا 10 شب فعال باشد که دو طرف موافقت کردند.
وی ادامه داد:در مسئله ی دومی که مطرح و موافقت شد بنا شد که 7 صبح با شروع فعالیت تا 10 صبح طرف افغانستانی کامیون های ترانزیتی خالی را به ایران بفرستد تا به بندر عباس بروند که طرف ایران هم بیان کرد تا 300 دستگاه کامیون خالی را که از افغانستان وارد ایران شوند پذیرش می کنیم همچنین از 7 تا 10 صبح کامیونهای ترانزیتی با بار که به مرز میلک آمده اند و در نوبت هستند از ایران به سمت افغانستان خارج شوند؛ از 10 صبح به بعد نیز نوبت به کالاهای صادراتی می رسد.
زمانیان افزود: توقف های طولانی مدت به دلیل کنترل هایی است که توسط مرزبانی انجام می شود در این راستا فرمانده ی سیستان و بلوچستان که در جلسه حضور داشتند قول هر گونه همکاری را برای حل این مشکل داد و با اضافه کردن نیرو و ساعت کاری تصویب شود تا کامیون های بیشتری با بار خارج شوند تا برای کاهش این توقف ها همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد :مرزبانی در این راستا یک سری امکانات می خواستند که ما هم به عنوان انجمن خراسان مسئولیت فراهم کردن بعضی از امکانات درخواست شده را بر عهده گرفتیم چراکه به هر حال هدف ما این است که کار تسریع پیدا کندو شرکت های حمل ونقل خراسان که تمام ترانزیت آن منطقه را انجام می دهند با توقف کمتری مواجه باشند بنابراین ما این همکاری را تا حد امکانات خود بر عهده گرفتیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: یک سری مسائل دیگر از گمرک، پایانه و شرکت نفت در جلسه مطرح شد تا همکاری هایی انجام شود، تسریع در حمل و نقل کالاها تحقق یابد و از یک سری بوروکراسی های اداری جلوگیری شود. در نهایت معاون اقتصادی استانداری از تمام ارگان هایی که در مرز وجود دارند درخواست کردکه فعالیت ها و و تلاش خود را دوبرابر کنند تا در روز شاهد ورود و خروج بیشتر ناوگان باشیم که مهم ترین آن افزایش ساعت کاری تا 10 شب و موافقت اینکه تردد ناوگان ترانزیتی و صادراتی در تایم مشخص خود انجام شوند بود. از این طرف هم بنا شد امکانات را افزایش دهند، ما امیدواریم که این اتفاق رخ دهد تا شاهد تسریع در تردد ناوگان و کالاها باشیم .
زمانیان درباره قاچاق سوخت در مرز نیمروز که از سوی مسئولین سیستان بلوچستان علت مشکلات این مرز گفته شده است بیان کرد: در مرز دوغارون هم همچین ذهنیتی وجود دارد ما اعلام هم کردیم که کنترل های لازم را انجام دهند و پیشنهاد هم دادیم که شرکت نفت در خروجی مرز قرار بگیرد تا اگر راننده ی افغانستانی قصد خریدن سوخت را دارند آن را به قیمت لیتری 3 یا 4 هزار تومان بندر عباس به طرف افغانستانی بفروشند؛ حتی طرف افغانستانی هم موافقت دارند که این مقدار را پرداخت کنند تا دیگر بحث قاچاق هم رخ ندهد؛ بنابراین بنا شد شرکت نفت پیگیری های لازم برای گرفتن مجوز را انجام دهد.
وی درباره نتیجه ی اجرایی این توافقات انجام شده گفت : معاون استاندارسیستان وبلوچستان تاکید داشتند از همان روز که توافقات انجام شده دستگاه های اجرایی کشور باید موارد توافق شده را اجرایی کنند تا به روند کار سرعت بخشند؛ اما باید صبر کرد و مشاهده کرد که آیا توافقات در حال اجرا است یا همان روال قبل را در پیش دارد که ظرف دو روز آینده مشخص می شود.
زمانیان افزود: ما نیز از دیدگاه ایشان به عنوان معاونت استانداری استان سیستان و بلوچستان خوشحال هستیم که بخش ترانزیت را بسیار مهم دانستند و الویت اول ورود وخروج از مرز را ترانزیت قرار دادند.
وی درباره حضور طرف های افغانستانی در جلسه توافقات ایران وافغانستان افزود: ما و طرف های افغانستانی یک ساعت روی پل بین ایران و افغانستان حضور داشتیم؛ در واقع مذاکرات در نقطه ی صفر روی پل انجام شد و بعد از مطرح شدن پیشنهادات دو طرف به یک جمع بندی نهایی رسیدند. یکی از این پیشنهادات از طرف ایران افزایش ساعت کاری از 7 صبح تا 10 شب بود که طرف افغانستان پذیرفت و بحث قاچاق سوخت هم مطرح شد که طرف افغانستانی گفت ما حتما به رانندگان خود توصیه می کنیم و آنها را تحت کنترل داریم که اقدام به قاچاق سوخت صورت نگیرد و سرعت کارنیز افزایش یابد.