اخبار انجمن

تدوین نظام جامع ، منجر به فرصت سوزی می‌شود

تاریخ : 1399/07/02

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران معاونت حمل‌ونقل وزارت راه:

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با ترابرد به ضرورت تغییر قوانین و مقررات بر اساس نیازهای روز با هماهنگی بخش خصوصی، دولتی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اما باید این را در نظر داشت که ‌انتظار تدوین یک نظام جامع که‌همه مسائل و مشکلات در قالب آن حل شود، به ‌این دلیل که ممکن است به دلایل مختلفی طول بکشد، عملا اجازه نخواهد داد مسائل و مشکلات جاری حل شود. لذا بر ضرورت توجه به برنامه‌های اجرایی و اقدامات موثر در بازه‌های زمانی کوتاه مدت بر اساس نیاز روز با اثرات دومینویی در راستای اهداف نظام جامع تاکید کردند.
«رضا نفیسی» با بیان اینکه باید دورنما و چشم اندازی را در نظر داشت اما منتظر تدوین نظامی‌جامع نماند، اظهار کرد: باید در کنار این چشم انداز و پیش رفتن با این دیدگاه و افق، تغییر قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌هایی که مدنظرمان است را از حالا شروع کنیم.
وی افزود: وقتی واژه جامع پس از کلمه‌ای گذاشته می‌شود، آن امر غیرممکن می‌شود؛ بعبارتی همه فرصت ها از بین می‌رود. پس بهتر است مقررات مدنظر را با همان افقی که گفته شد بازنگری و اصلاح کنیم.
به گفته نفیسی تاکنون چندین بار نظام جامع حمل‌ونقل تدوین شده، ولی هیچ کدام مفید واقع نشده‌ است؛ زیرا وقتی وارد مرحله‌اجرا می‌شویم، بدلیل عدم توجه به دوره‌های کوتاه مدت و اقدامات ضروری بر اساس نیاز روز، دنیا به قدری دچار تغییر و تحولات می‌شود که سیستم‌ها تغییر می‌کند و نمی‌توان برنامه 25 ساله نوشت.
به‌اعتقادی وی باید برنامه‌ها را کوتاه مدت و اجرایی ببینیم و بر آن اساس کار را جلو ببریم. نفیسی با بیان اینکه باید دید کدام بندها، قوانین و مقررات دارای مشکل است، خاطر نشان کرد: با انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل ارتباطات خوبی داریم و همواره‌از آنها خواسته‌ایم که معضلات را با ما مطرح کنند تا با هم بنشینیم و حل کنیم.
وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود حمل‌ونقل دچار معضل و مشکل است، راهگشا نیست؛ بلکه باید مشخصاً مطرح کرد کدام قانون و کدام بند مشکل دارد، مساله چیست؟ به بیان ریشه مشکل چیست و با تعریف یک مساله نسبت به برنامه‌ریزی حل آن اقدام کرد. اگر ما بعنوان شورای عالی ترابری می‌توانیم آن را حل کنیم، این کار را انجام دهیم. اگر لازم است قانون یا آئین نامه‌ای تغییر کند آن را به‌ هیئت دولت ارجاع می‌دهیم. این وظیفه ماست اما مستلزم این است که دقیقا مشخص کنیم کدام مغایرتها کدام بند با کدام بند باعث بروز مشکل در حمل‌ونقل شده‌ است.
نفیسی با اشاره به ‌این ضرورت که بخش خصوصی نیز باید بتواند به‌هماهنگی برسد، اظهار کرد: بعنوان مثال برای حل مشکل آئین نامه کانتینری از انجمن کشتیرانی، حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان بنادر خواستیم که ریشه مشکل را یافته و جمع بندی کنند تا آئین نامه‌ای برای آن تدوین کنیم
وی ادامه داد: بنابراین بهتر است که بخش خصوصی فعال تر عمل کند، مسائل را موردی ببیند و بدرستی منعکس کند؛ نقش شورای عالی ترابری در این میان، نقش یک تنظیم کننده ‌است که باید با هدف حفظ منافع کل کشور و در نظر گرفتن نظرات افراد ذینفع قوانین و مقررات را تنظیم یا اصلاح کند.
نفیسی با تأکید بر اینکه تدوین نظام جامع منجر به فرصت سوزی می‌شود، گفت: این آمادگی را داریم که بتوانیم با همکاری یکدیگر مشکلات را بصورت موردی حل کنیم.
وی با بیان اینکه ناهماهنگی بین سازمان‌ها، نمی‌تواند بطور جدی مشکل ساز باشد، خاطرنشان کرد: اگر اختلافی وجود داشته باشد، ما بعنوان ستاد مرکزی معاونت حمل‌ونقل آن را حل می‌کنیم