اخبار انجمن

رفع مشکلات ترانزیت توسط انجمن؛ این بار بندر عباس

تاریخ : 1399/07/21


حمل‌ونقل بين المللي و ترانزيت یکی از بخش‌های اقتصادی کشور است که نیازمند یکپارچگی و هماهنگی‌های فرامنطقه‌ای است چرا که در شرایط نداشتن متولی واحد، فعالین بخش خصوصی باید با دستگاه های مختلف در بسیاری از استان‌ها به گفت‌وگو و تعامل بپردازند تا از دشواری‌های شرایط کم شود.
محمود امتی نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی هفته گذشته سفری به بندرعباس داشته و به گفت‌وگو با مسئولین بندر شهید رجایی نشسته است.
در مصاحبه‌ای صمیمانه درباره جزئیات این دیدار پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

این فعال صنعت حمل‌ونقل گفت: در این سفر با آقای سعیدی معاونت گمرکی که به مسائل ترانزیت اشراف دارند، ملاقات کردیم. ایشان در حال حاضر در تلاش هستند که برای مشکلات ترانزیت سهولت لازم را ایجاد کنند. به همین دلیل من و آقای عطایی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی جلسه ای با ایشان داشتیم که در صحبت‌های دو طرفه چالش‌ها مطرح شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات و مشکلاتی که ما مطرح کردیم کندی و قطعی سیستم EPL بود (ای پی اِل ) سامانه هوشمندی است که با آخرین فناوری‌های روز توسط مشاوره‌های فنی، طراحی‌شده است تا در عین این‌که عملکرد ساده داشته باشد، کارایی بسیار بالایی در فرایند تجارت ایفا کند.) این سامانه گمركى گاهاً بدليل عدم زيرساختارهاى لازم شرکت‌ها را با اتلاف زمان‌های طولانی مواجه می‌کند.
امتی تصریح کرد: مشکلات سامانه EPL به دلیل اینکه این امر به زیر ساخت های سازمان بنادر و کشتیرانی برمی گردد از طرف ما درخواست شد تا با بررسی بیشتر حل شود.
وی اضافه کرد: مشکل دیگر بحث اسکن بود؛ در برخی موارد سختگیری هایی درخصوص اسکن کانتینر ها در بندر عباس انجام می شود که در این مورد نیز به توافقاتی رسیده تا توسط آقای سعیدی بررسی لازم صورت گیرد؛ در این راستا بنا شد تا کانتینر هایی که تقریبا محموله مشابه دارند یا مورد خاصی‌ندارند مجبور به ارزیابی نشوند چراکه همراه با هزینه‌ها و مشکلات خاص خود است.

امتی افزود: مورد بعدی آپلود اسکن بود زیرا زمان زیادی به طول می‌انجامد تا اسکن به درب خروج ارجاع شود و گاهی شرکت ها و نمایندگان شرکت ها زمان طولانی را باید در انتظار برای آپلود اسکن باشند.

وی ادامه داد: مورد بعدی تصمیمات آنی و مقطعی بود که گاهاً بدليل شلوغى از مرز ها به بنادر منعکس می‌شود به طوری که شاهد هستیم ظرف یک روز تصمیم گیری می‌شود تا بارگیری برای مرزهایی مثل دوغارون که شلوغ است انجام نشود. در خواست نماینده‌های انجمن در این راستا این بود که بررسی بیشتری در این مورد انجام شود و با درایت و تدبیر بیشتری اقدام به این عمل صورت بگیرد چراکه عدم بارگیری و معطل ماندن در مبادی وروردی بندر یک ضایعه و یک توقف محسوب می شود.
نائب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه گفت: مورد دیگر مشکلاتی بود که در بحث بارگیری کانتینر های حامل محصولات کشاورزی، قرنطینه‌ای و به خصوص محصولات فوفل)فوفل یا نخل هندی با نام علمی Areca که در بیشتر کتاب‌های طب سنتی با نام فوفل شناخته می‌شود. یکی از ۵۰ گونه تیره نخل است که در مناطق استوایی می‌روید.)به مقصد افغانستان وجود دارد که درخواست شد این مورد هم مرتفع شود.

وی افزود: جناب سعیدی چون شناخت کافی به ترانزیت و نحوه کار کردن شرکت های حمل ونقل بین المللی، رابطه ی شرکت ها وصاحبان کالا و پروسه های کاری داشتند مواردی که از طرف برخی شرکت ها اعمال می شد و برخی ضعف ها را مطرح کردند و ایشان نیز به صورت متقابل درخواست داشتند که شرکت ها در نحوه کارکرد خودشان با مشتریان در بحث رویه ترانزیت و هم در بحث پروسه عملیات گمرکی ترانزیت همکاری و تعامل بیشتری با گمرک داشته باشند.