اخبار انجمن

یکی از فعالان صنعت حمل ونقل بین المللی مطرح کرد: دولت مردان نگاه امنیتی و سیاسی را از ترانزیت بردارند

تاریخ : 1396/07/04

قدیر شعیبی یکی از فعالان صنعت حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی در مصاحبه با روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی گفت : مشکل شرکت های حمل ونقل بین المللی صرفا به مسائل اقتصادی کشور مربوط نیست بلکه به ساختار های اصلی اقتصاد کشور و از همه مهمتر فرهنگ اقتصادی مربوط میشود که متاسفانه به آن بها داده نشده است .
شعیبی افزود کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و دسترسی های ابی و زمینی کشور ایران در حوزه ترانزیت مغفول مانده است ، با وجود 2500 کیلومتر مرز ابی نتوانسته ایم از این فرصت به نحو احسنت استفاده کنیم .
وی پیشنهاد داد : لازم است کارگروهی متشکل از افراد متخصص در سطح کشور ایجاد گردد نه به عنوان سازمان یا وزارت خانه بلکه کارگروهی که به طور تخصصی به بررسی مشکلات حوزه ترانزیت بپردازد .
قدیر شعیبی افزود : در حال حاضر شورای عالی ترابری در کشور فعال است با این تفاوت که دامنه فعالیت ان بسیار گسترده است و شامل ترابری هوایی وزمینی و دریایی میشود و در نهایت تنها به صدور بخشنامه کفایت میکند ولی وجود کارگروهی متشکل از دست اندرکاران بخش ترانزیت می تواند به طور تخصصی و موشکافانه زیر ساخت های ترانزیت را مورد بررسی قرار دهد .
وی در ادامه بیان کرد :در حال حاضر صادراتی از کشور وجود ندارد و مسئله واردات هم که منحصر به گروه های مشخصی است و فقط ترانزیت است که دولت در این مقوله ضعیف بوده و نتوانسته برنامه جامع ومدونی ارائه دهد .
عضو انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه ترانزیتی ایران در بین کشور های منطقه بیان کرد :در مقاطعی از زمان ایران توانست در این حوزه بسیار عالی برخورد کند ولی متاسفانه عدم برنامه ریزی باعث شد که در حال حاضر از کشور های همسایه عقب تر باشیم که یکی از دلایل عمده این را میتوان نگاه امنیتی و سیاسی دانست که بر رو ی این فعالیت اقتصادی قرار دارد تا زمانی که این دیدگاه به ترانزیت وجود داشته باشد نه تنها رشد نخواهیم کرد بلکه روز به روز ضعبف تر خواهیم شد .
وی افزود در صورت هوشیاری به موقع و حل مشکلات با برنامه ریزی جامع ، دیگر رقیبی در منطقه نخواهیم داشت .
قدیر شعیبی عضو کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی در ادامه ساختار گمرک را مورد اتنقاد قرار داد و بیان کرد : متاسفانه قوانین گمرکی بر پایه و اساس واردات تنظیم گردیده و اکثر این قوانین مربوط به سال 1320 است ،که در آن زمان به هیچ عنوان ترانزیتی وجود نداشته و ترانزیت تقریبا از سال های 67 به بعد در ایران رونق گرفت .
وی در ادامه افزود : تعرفه های گمرکی در کشور با توجه به کشور های دیگر بالا نیست مسئله حائز اهمیت نرخ تورم در کشور است که ارزش پول ایران را پایین آورده است .ومسئله دیگر سازمان های دست اندرکار هستند که سعی میکنن به هر روشی در آمدی برای خود ایجاد کنند و با برخورد ها ی سلیقه ای باعث افزایش زمان ترانزیت شده اند .
وی در ادامه بیان نمود : اگر دولت مردان نگاه امنیتی و سیاسی را از ترانزیت بردارند طبیعتا آینده ترانزیت روشن خواهد بود .
در بیشتر مواقع در صورت وجود پیش ساز در محموله شرکت حمل کننده را توقیف کرده و جلوی فعالیت آن را میگرند .این عمل باعث خسارات بسیار به شرکت میشود در حالی آن شرکت کاملا بی اطلاع است ، این محموله توسط شخص دیگری بارگیری شده و تحویل گیرنده هم در کشور دیگریست ولی شرکت حمل توقیف میگردد و باعث بیکاری ده ها نفر هزارن مشکل دیگر میشوند .
شعیبی در ادامه در سوالی مبنی بر اینکه گفته میشود لوازم یدکی صرفا برای حمل مواد پیش ساز ترانزیت میشود بیان کرد : این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد زیرادر سالهای گذشته تعداد زیادی خودروی دست دوم وارد کشور افغانستان و پاکستان شد و در حال حاضر این خودرو ها نیازمند تعمیر ونگه داری هستند ، قاعدتا لوازم یدکی دست دوم نیاز دارند ،این لوازم یدکی برای این خودرو ها از کشور های دیگر جمع آوری میشود و حتی این نوعی تجارت است زیرا تمام این لوازم یدکی در محلی در افغانستان به فروش میرسد .و اگر بررسی شود تنها در نیم درصد ممکنه مواد پیش ساز قرار گیرد که این مواد کاربرد دیگری هم دارد تنها تهیه مواد مخدر نیست .
همچنین قدیر شعیبی در ادامه اشاره ای به محمولات ترانزیتی که در ایران قرنطینه میشوند کرد : متاسفانه با قرنطینه کردن محموله ترانزیتی باعث فساد آن محموله میشوند در حالی که ما در خصوص کالاهایی که برای استفاده شهروندان کشور خودمان می باشد مسئول هستیم که بررسی و آزمایش کنیم ، این کالا از کشورمبدا بارگیری و در کشور ی دیگر تخلیه و استفاده میشود و این موضوع ارتباطی به ما ندارد ولی با قرنطینه کردن این محموله ضمن اینکه باعث فساد آن میشود ،زمان ترانزیت را نیز طولانی میکنند و این باعث میشود که صاحبان کالا تمایلی به همکاری با شرکت های حمل کننده ایرانی نداشته باشند .
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مربوط به ایجاد تشکل های موازی در امر حمل ونقل بیان کرد : ایجاد نهاد موازی در صورتی که با یکدیگر همکاری داشته و صدای واحدی داشته باشند بسیار موثر است ولی در حال حاضر هر نهاد و تشکلی هدف خود را دنبال میکندو حتی باعث تضعیف نهاد دیگر می شود .که این باعث حل نشدن مشکلات است .
شعیبی نیز بیان نمود : نا آگاهی و عدم اطلاع از قوانین حمل ونقل بین المللی نیز مشکلی دیگر است .برخی از شرکتهای حمل ونقل بین المللی متاسفانه به قوانین اشراف نداشته و باعث بروز مشکلاتی هم برای خود و هم شرکت های دیگر میشود که این تنها از طریق آموزش امکان پذیر خواهد بود ،تا بتوانیم بستری مناسب برای آیندگانی که در این حوزه فعالیت خواهند کرد ایجاد کنیم.