اخبار انجمن

با اجرای این طرح بساط انحصار طلبی جمع شد

تاریخ : 1399/09/19


ابراهیم عطایی در خصوص مزایا بسته شدن خروجی منطقه ویژه اقتصادی مرز دوغارون به ترابرد گفت:
مهم‌ترین مزایا این طرح اجرای مدیریت واحد مرزی است که موجب کنترل کالاها توسط سازمان پایانه‌ها، تسلط بر روی کالا‌ها به دلیل اضافه وزن و مسائل دیگر و در مجوع تک قانونی بودن حمل‌ونقل شود.
این فعال حوزه ترانزیت خاطرنشان کرد: مساله ایجاد انگیزه برای رانندگان هنگام ورود به منطقه ویژه و گمرک به دلیل اجرای عدالت و یکسان بودن شرایط، رقم می‌خورد. در واقع می‌توان گفت با اجرای این طرح می‌توان انحصارطلبی را در مرز از بین برد.
وی درباره امکان رونق دوباره مسیر با اجرای طرح مدیریت واحد مرزی و بسته شدن خروجی منطقه ویژه بیان کرد: تمام شرایط به صلابت گمرک و پایانه‌ها در اجرای طرح بستگی دارد، اینکه مدیریت صحیح در این شرایط صورت بگیرد بسیار حائز اهمیت است. طبیعتا با بسته شدن خروجی منطقه ویژه، فضای پایانه مرزی کوچتر می‌شود و مدیریت این حجم بالا از ناوگان حمل ونقل باید به درستی انجام شود؛ به هر حال ما به عنوان بخش خصوصی نیز در شرایطی که ما را هم وارد میدان کنند از گمرک و پایانه‌های مرزی حمایت می‌کنیم.
عطایی با اشاره درباره هزینه‌های اجرای این طرح افزود: با توجه به حجم بالای کالاهای صادراتی وترانزیتی در منطقه ویژه 120 دلار به کرایه‌های حمل اضافه خواهد شد؛ هزینه‌های دیگر نیز هنوز مشخص نیست، زیرا قرار بر این بوده است که برخی هزینه‌ها از منطقه ویژه حذف شود اما درحال حاضر منتظر عملیاتی شدن بخش مربوط به کاهش هزینه‌ها هستیم.