اخبار انجمن

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از ماهیت اصلی خود دور شده بود

تاریخ : 1399/09/23

عضو هیئت مدیره انجمن حمل و نقل خراسان از مزایا و معایب 《یک مرز، یک درب و یک قانون》می‌گوید:

سید قاسم حسینی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی درخصوص نقص های منطقه ویژه به ترابرد گفت: با يك بررسي در منطقه ويژه اقتصادي دوغارون متوجه می‌شويم به اهداف تشكيل مناطق ويژه كمتر توجه شده و ازاين فرصت برای جذب سرمايه گذار خارجي بهره مند نشدیم

قاسم حسینی افزود: با توجه به تسهيلاتي كه در مناطق ويژه در نظر گرفته شده جذب توليد كننده‌هاي داخلي و كمك به صادرات غيرنفتي هم صورت نگرفته است. طي اين سال‌ها اين منطقه به دلیل عدم پرداخت هزينه‌هاي ورودي و خروجي ( توسط ناوگان خارجي)كه طبق قانون باید به خزانه دولت پرداخت شود صرفا تبديل به محل تخليه و بارگيري كالاهاي صادراتي و ترانزيتي شده است.

حسینی درباره مزاياي بسته شدن درب منطقه ويژه اقتصادی دوغارن بیان کرد: به نظر ما از ابتدا باز كردن یک درب مستقيم و بدون حضور تمامي سازمان‌هاي مرتبط كه مطابق قانون وظيفه حفظ منافع ملي را برعهده دارند اشتباه بوده و درحال حاضر بعد از چند سال طبق تصميم مديران دولتي در سطح ملي و حمايت مديران استاني جلوي اين اشتباه به درستي گرفته شد؛ مزيت اين طرح جلوگيري از رانت بوجود آمده براي عده‌ای خاص و حفظ منافع ملي و قانونمند كردن مرز دوغارون به صورت يكپارچه ؛منسجم و هماهنگ است چراکه در حال حاضر دو درب خروجي با قانون متفاوت نداريم و همه ورودي و خروجی‌ها از درب اصلي مرز و با حضور تمامي سازمان‌هاي دولتي صورت مي گيرد.

وی در پاسخ به معایب این طرح تصریح کرد: از معايب آن مي توان به محدوديت‌هاي تردد از درب اصلي مرز اشاره كرد كه در زمان‌های خاص باعث ايجاد ترافيك‌ شديد و توقف‌هاي طولاني كاميون هاي حامل كالاهاي ترانزيتي و صادراتي مي‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن حمل و نقل خراسان تاکید کرد: تقاضا ي فعالان بخش خصوصي از مسوولان دولتي اين است كه فكری اساسي براي ترافیک و توقف طولانی بكنند، این مشكل بزرگ باعث افزايش هزينه‌هاي ترانزيت و صادرات مي شود؛ مسلما ما به عنوان بخش خصوصي و ذينفع در اين موضوع آمادگي هرگونه مشاركت و يا كمكي در اين زمينه را داريم و در كنار دوستان دولتي هستيم.

حسینی با اشاره به مشکلات پیش رو در این طرح گفت: رونق مجدد مسیر دوغارون بعد از بسته شدن درب خروجی منطقه ویژه به عملكرد خود مسوولان در بخش دولتي بستگي دارد. اگر ازهمین الان به فكر راه حلی باشند و به حرف‌ها و راهكارهايي كه ما به آنها مي‌دهيم توجه كنند مسلما نتيجه مثبت خواهد بود. اما اگر فكري اساسي براي محدوديت تردد نكنند و كارها به همین روش در مرز پيش برود بدون شک در فواصلي از سال ازدحام و ترافيك و توقف هاي طولاني خواهيم داشت كه مسلما به ضررمنافع ملي ماست.

وی افزود: در هر صورت اين اتفاق را به فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم كه با تدبير بخش دولتي و همت بخش خصوصي بتوانيم ازاين تصميم صحيح به درستي و در جهت حفظ منافع ملي بهره ببريم.