اخبار انجمن

برآورد خسارت وارده به شرکت ها در دستور کار انجمن قرار گرفت

تاریخ : 1399/11/27


چهل و دومین جلسه هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی با حضور تمام اعضا و بازرسین و همچنین روسای کمیته های سوخت و ترانزیت انجمن به تاریخ 26 بهمن ماه 99 در محل انجمن برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی انجمن ، بزودی میزان خسارت وارده به شرکت های حمل ونقل بین المللی ناشی از انفجار مهیب در اسلام قلعه توسط انجمن بررسی و اعلام خواهد شد.
در ابتدای این جلسه هیئت مدیره انجمن صنفی حمل ونقل بین المللی خراسان ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار عزیزانی که در این حادثه ناگوار دچار حریق شدند، در خصوص این اتفاق نابهنگام که باعث از بین رفتن سرمایه های بسیاری از جمله شرکت های حمل ونقل و صاحبان کالا گردید اظهار تاسف نمودند و به عنوان نماینده صنف حمل ونقل بین المللی خود را همدرد این عزیزان دانستند.
با توجه به درخواست مسئولین مبنی بر برآورد دقیق از میزان خسارت وارده، انجمن صنفی حمل ونقل بین المللی سریعا دست به کار شده و طی بخشنامه ای از کلیه شرکت های آسیب دیده تقاضا نمود اطلاعات مربوط به کامیون های دچار حریق شده را به صورت کتبی در اسرع وقت به انجمن اعلام نمایند تا انجمن با برآوردی صحیح، اقدام به پیگیری احقاق حق آسیب دیدگان نماید.
همچنین در ادامه جلسه انجمن از رئیس های کمیته های سوخت و ترانزیت درخواست نمود تا با حضور در جلسه موراد مد نظر برای پیگیری را اعلام نمایند .
در ابتدا محمد رضا قربانی در خصوص حادثه اتفاق افتاده و مشکلاتی که در پی آن ایجاد شده است گفت: در خواست ویژه ای از مسئولین داریم تا نسبت به تغییر مرز کامیون ها همکاری لازم را داشته باشند زیرا گمرک میلک و ماهیرود به تنهایی امکانات لازم را نداشته و شاید در صورت لزوم در بعضی موارد کامیون ها به مرز تفتان تغییر مسیر دهند.
همچنین وی در خصوص خرابی تانکر منفجر شده گفت : به طور قطع تانکر منفجر شده ایرانی نبوده زیرا تمامی تانکر هایی که از ایران بارگیری می شوند قبل از بارگیری به طور سخت گیرانه ای مورد آزمایش قرار می گیرند و تست ها ی مربوط استاندارد و یالم بودن تانکر توسط شرکت نفت انجام میگیرد و بدون تاییده اجازه بارگیری ندارند ولی متاسفانه تانکر های کشور های دیگر شاید سالهاست اقدام به بارگیری می کنند بدون حتی آزمایش یا تستی برای سالم بودن تانکر حمل سوخت.
وی ادامه داد: متاسفانه در طرف افغانستان پارکینگ با امکانات اطفای حریق و فضایی برای تخلیه و بارگیری وجود ندارد به نحوی که همانطور که مشاهده کردید درب خروج گمرک اسلام قلعه کوچک بوده و متاسفانه طرف افغانی با ایجاد شیار هایی غیر اصولی در اطراف گمرک اسلام قلعه نتوانست در هنگام انفجار تعدادی از کامیون ها را به خارج از گمرک خروج کند و به ناچارکامیون ها به گمرک ایران وارد شدند.
در ادامه جلسه دین محمد فیض محمدی رئیس کمیته ترانزیت توضیح داد: یکی از مورادی که در وهله اول و به صورت کوتاه مدت باید مورد پیگیری قرار بگیرد هزینه های مربوط به دموراژ کانتینر هاست که باید برای این مدت معافیت هایی توسط کشتیرانی ها به شرکت ها داده شود تا برآورد صحیح خسارت تعیین تکلیف شود .
همچنین وی به زیر ساخت های نامناسب گمرک اسلام قلعه اشاره کرد که بارها در سالهای گذشته توسط مسئولین دولتی و خصوصی بیان گردیده بود و گفت:بدون شک انباشت این حجم از کامیون های سوخت در یه کشور ناامن باعث ناامنی می شود .
در ادامه مقرر گردید تمامی موارد توسط انجمن در اسرع وقت پیگیری و همراه گزارشی از برآورد خسارت به عنوان بسته ی پیشنهادی تحویل مسئولین گردد .
همچنین در ادامه جلسه، در خصوص نشست مشترک با معاونت حقوقی گمرک که دو تن از اعضای هیئت مدیره به نمایندگی از انجمن برای تعامل و بررسی برخی مشکلات و مسائل عازم تهران شدند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.