اخبار انجمن

ایست بازرسی در نقطه صفر مرزی توقف را رقم زده است!

تاریخ : 1400/02/04

گزارشی از مشکل ترانزیت در مرز میلک؛

مرز میلک واقع در استان سیستان بلوچستان و یکی از پایانه‌های فعال تبادلات تجاری ایران و افغانستان با توجه به موقعیت خوبی که دارد در سال‌های 98 و 99 فعالیت و پیشرفت تجاری چشمگیری داشت، به طوری که بسیاری این مرز ایران و افغانستان را جایگزین مناسبی برای مرز دوغارون در خراسان رضوی می‌دانستند؛ نزدیکی مرزمیلک به بندر چابهار، کاهش هزینه و زمان حمل و نقل و واقع شدن در دالان ترانزیتی محور شرق از جمله مزیت‌های پایانه مرزی میلک است که سبب شده مسئولان این سازمان تمام همت خود را برای رونق هر چه بیشتر آن بکار گیرند.
طبق گزارشی که روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در آخرین روزهای فروردین منتشر کرد؛ مجموع ترانزیت از پایانه مرزی میلک در سال گذشته ۴۰۲ هزار و ۱۶۵ تن کالا بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ با ۳۴۶ هزار و ۱۰۶ تن رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد اما در حال حاضرطبق مقایسه آمار با دو سال گذشته شواهد نشان می‌دهد که نه تنها روند صعودی متوقف شده است بلکه حجم کالا و درصد تردد ماشین‌های ترانزیتی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
برای بررسی وضعیت مرزی میلک و نیمروز ابتدا با عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم.
🔸توافق برای روزانه 400 دستگاه ورودی ماشین در مرز میلک بود
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی درباره وضعیت ترانزیت مرز میلک گفت: در اواخر سال گذشته با توجه به کاهش ساعت کاری مرزبانی در مرز میلک متاسفانه تنها امکان ورود 100 تا 120 کامیون به صورت روزانه بود و با توجه به کاهش حجم ورودی کامیون‌ها مشکلاتی در مرز به وجود آمد؛ با رایزنی‌ها و مکاتباتی که انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی و پیگیری‌هایی که توسط سازمان پایانه‌های سیستان و بلوچستان صورت گرفت و همچنین مکاتباتی که با دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تهران شد جلسه‌ای حدود دو هفته گذشته در فروردین ماه در مرز میلک با حضور معاونت امور هماهنگی اقتصادی استاندار سیستان بلوچستان خانم دکتر زنگنه و مسئولین مرزبانی برگزار شد؛ در نهایت توافق بر این شد که روزانه 400 دستگاه ورودی صورت گیرد و ساعت کاری مرزبانی نیز تا ساعت 10 شب افزایش یابد.
ابراهیم عطایی افزود: مرز میلک اوضاع خوبی نداشت اما با پیگیری‌هایی که از طریق استانداری کردیم اوج مشکل که مشکل مرزبانی بود را حل کردیم اما متاسفانه بیشتر ماشین‌هایی که از افغانستان می‌آید برای صادرات است مثلا تا روزانه 250 ماشین هم برای صادرات می‌آید اما برای ترانزیت این مقدار بسیار کم است.
🔸اولویت افغانستان صادرات است

وی ادامه داد: عملا باید گفت تلاش‌‌ها و پیگیری‌ها را ما انجام دادیم اما افراد دیگری نفع آن را بردند؛ با وجود فشاری که انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی بر روی استانداری سیستان و بلوچستان و معاون استاندار خانم زنگنه و همچینین آقای نکودری و دفتر ترانزیت وزارت راه و افراد دیگری آوردیم متاسفانه همچنان حجم ماشین ترانزیت در مرز میلک بسیار پایین است؛ حتی آقای نکودری از دفتر ترانزیت سازمان پایانه ها به ما اعلام کردند که طرف افغانستانی دیگر ماشینی جهت ترانزیت نمی‌فرستد تا به بندر برود.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در خصوص علت مشکل ترانزیت مرز میلک بیان کرد: متاسفانه این جنس مشکلات را همچنان داریم و سهم طرف افغانستانی پررنگ‌تر است در جلسه‌ای دوستان ما با اداره حمل و نقل طرف افغانستان رایزنی کردند ولی آن‌ها اعلام کردند که اولویت‌شان به دلیل فرارسیدن ماه رمضان تامین تره‌بار و جلوگیری از ادامه گرانی اجناس در بازارهای افغانستان است و باید صادرات بیشتر انجام شود تا این اجناس در افغانستان گران نشود؛ رئیس هیئت مدیره انجمن نیمروز افغانستان درهفته گذشته وعده دادند که در تلاش هستیم ترانزیت را افزایش دهیم در حال حاضرشرایط کمی بهتر شده اما هنوز به نتایج مطلوب نرسیدیم.
برای جستجوی علت بروز این مشکل و پیدا کردن راه حل پیشنهادی به سراغ رئیس هیئت مدیره انجمن نیمروز افغانستان رفتیم.
🔸ترانزیت در مرز میلک؛ روزانه 70 تا 100 دستگاه ماشین
رئیس هیئت مدیره انجمن نیمروز افغانستان درباره وضعیت ترانزیت در مرز میلک گفت: ما همیشه در تلاش بودیم که توازن برقرار کنیم تا در هیچ مسیری کمبود ماشین نداشته باشیم و بتوانیم به بهترین صورت خدمات ارائه دهیم. تا چند هفته قبل متاسفانه هنگ مرزی کار نمی‌کردند که در نهایت با همکاری و رایزنی‌های استانداری محترم سیستان و بلوچستان و تاکید دولت افغانستان که در جلسه حضور داشتند این شرایط بهتر شده است؛ در حال حاضر تا 250 دستگاه کامیون ورود داریم، روزانه 150 بار صادراتی می‌آید که ما به صورت روزانه به 120 دستگاه ماشین می‌توانیم خدمات ارائه کنیم یعنی 30 دستگاه ماشین همیشه برای روز بعد می‌ماند؛ برای ترانزیت نیز ما روزانه بین 70 تا 100 دستگاه ماشین می‌فرستیم.
نعیمی افزود: در حال حاضر تانکرهای سوخت هم افزایش یافته است؛روزانه بین 80 تا 110 تانکر سوخت به ایران می‌فرستیم.در مجموع روزانه 250 دستگاه ماشین گنجایش داریم ،چون ساعت کاری کاهش یافته و ورود هم کمتر شده این مشکلات ترانزیتی به وجود آمده است اگر ورود بیشتر شود این مشکل حل شدنی است و ما می‌توایم روزانه 150 دستگاه ماشین هم برای ترانزیت بفرستیم.
🔸مشکل ترانزیت در حال حاضر ورود کامیون به ایران است
وی در خصوص علت مشکلات ترانزیتی مرز میلک عنوان کرد: علت کاهش ترانزیت ورود کامیون‌ها است. در اجلاس هشتم که در تهران برگزار شد دولت جمهوری اسلامی ایران وعده دادند که روزانه 400 ورودی و 400 خروجی در مرز میلک داشته باشند؛ از روزی که آن توافق انجام شده تا همین هفته به 250 دستگاه ماشین رسیده است؛ اگر طبق همین توافق 400 دستگاه ماشین ورودی داشته باشیم در هیج مسیری این مشکلات به وجود نمی‌آید.
رئیس هیئت مدیره انجمن نیمروز افغانستان تاکید کرد: مشکل ترانزیتی در حال حاضر ورود کامیون به ایران است؛ هنگ مرزی ایست بازرسی را در نقطه صفر مرزی روی پل انجام می‌دهد و این اقدام باعث کندی کار می‌شود یعنی مثل مرز های دوغارون و ماهی رود نیستند، بازرسی نهایی پنج کیلومتر دورتر از مرز دوغارون انجام می‌شود و در مرز ماهیرود نیز بیرون از هر سه محوطه بازرسی نهایی انجام می‌شود. به همین دلیل هم در آن دو مرز روال کار بسیار روان تر و بهتر از روال کار در مرز میلک است.
روزانه 30 تا 40 دستگاه ماشین توسط هنگ مرزی به افغانستان برگشت داده می‌شود.
نعیمی ادامه داد: در مرز میلک هم اگر ایست بازرسی را از نقطه صفری پل ابریشم بردارند و بعد از پایانه یا آن محوطه‌ای که به مرز هنگی اختصاص داده شده انتقال دهند این مشکلات ترانزیت حل می‌شود و روزی 400 دستگاهی که وعده سپرده بودند عملیاتی می‌شود؛ ما روزانه حدود 40 دستگاه ماشین به مرز ایران می‌فرستیم اما هر روز حدود 30 تا 40 دستگاه ماشین توسط هنگ مرزی به دلیل اتمام ساعت کاری به افغانستان برگشت داده می‎شود.
با پیگیری بیشتر مسئولین دو کشور مشکل حل شدنی است
وی در پاسخ به راه حل مشکل ترانزیتی در مرز میلک گفت: اگر مسئولین جمهوری اسلامی و به خصوص هنگ مرزی بخواهد این مشکلات حل شدنی است؛ در حدود 10 روز گذشته جلسه‌ای در مرز میلک داشتیم و پیگیری‌هایی برای حل این مشکل انجام دادیم، گفتگو‌هایی انجام شد و در نتیجه هنگ مرزی وعده داد که ما 400 دستگاه ماشین روزانه را عملی می‌کنیم اما دو سه روز بعد از توافق عملی نشد و در نهایت از طریق استانداری استان سیستان و بلوچستان با پیگیری هایی که با هنگ مرزی داشتند این اقدام عملی شد که در حال حاضر حدود 250 ماشین ورود می‌کنند.
نعیمی افزود: اگر پیگیری‌های بیشتری از مسئولین جمهوری اسلامی ایران یا افغانستان صورت گیرد تا روزانه 400 دستگاه هم می‎رسد و مشکلات حل می‌شود