اخبار انجمن

روال عادی ترددها در مرز دوغارون/ هنوز برخی مشکلات ناشی از حادثه اسلام قلعه پابرجاست

تاریخ : 1400/03/12


مرز دوغارون در ماه‌های اخیر فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت؛ آتش سوزی در مرز اسلام قلعه در بهمن 1399 شرایط سختی را برای دوغارون به وجود آورد و پذیرش کامیون نیز تا ماه پیش تقریبا با سختی و کندی صورت می‌گرفت اما اکنون ظاهرا مرز تا حدی به ثبات رسیده است.
به گفته ابراهیم عطایی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، هم اکنون وضعیت مرز دوغارون از نظر پذیرش و عبور و مرور کامیون‌ها مطلوب است.
عطایی البته به این نکته هم اشاره می‌کند که آمار صادرات و واردات و ترانزیت به طور چشمگیری کاهش یافته است و شاید یکی از دلایل عدم توقف‌های طولانی مدت کامیون‌ها در مرز، همین کاهش تعداد کامیون‌هایی باشد که به سمت دوغارون تردد دارند. او تصریح می‌کند: وقتی بارها از نقاط مختلف یکباره به سمت ایران و به ویژه مرز دوغارون سرازیر می‌شود و همزمان، با برخی اتفاقات، نابسامانی در وضعیت مرز ایجاد می‌شود، بارها پس از مدتی و در دفعات بعد، تغییر مسیر میدهند. از طرفی، با پایان یافتن ماه رمضان، حضور تجار پاکستانی و افغانستانی و خریدهای آنها کاهش یافته است.
این عضو هیات مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی می‌گوید: هم اکنون وضعیت تردد کامیون‌ها در مرز به گونه‌ای است که ترانزیت مستقیم به روز بوده و در این حوزه شاهد خواب کامیون نیستیم. این وضعیت درباره کالاهای سوختی هم صدق می‌کند و تنها برای کالاهای تخلیه- بارگیری دو سه روز خواب و توقف کامیون اتفاق می‌افتد.
وی درباره آخرین وضعیت پرداخت خسارت‌های ناشی از آتش سوزی اسلام قلعه از سوی شرکت‌های بیمه تصریح می‌کند: بیمه بدنه کامیون‌ها یا از سوی شرکت‌های بیمه پرداخت شده یا برای پرداخت آن در آینده، توافق شده است؛ اما در بحث خسارت‌های کالایی هنوز مشکلاتی داریم؛ در خصوص کامیون‌هایی که بارشان بیمه بوده است، هنوز همکاری از طرف افغانستان صورت نگرفته است. این موضوع هم درباره بارهای ترانزیتی که مسئولیتش با شرکت‌های ایرانی است و هم درباره کالاهای متعلق به شرکت‌های ایرانی صدق می‌کند و در این زمینه همچنان بلاتکلیفی را شاهدیم.
عطایی درباره مشکل مربوط به صدور پروانه ورود موقت کامیون‌های افغانستانی از سوی شرکت‌های ایرانی نیز می‌گوید: این مشکل مربوط به مجوزهایی است که در آتش سوزی از بین رفته و گمرک تقاضای تسویه تعهدات و بازگشت کامیون را دارد. در این زمینه هنوز دچار مشکل هستیم و 10 روز به 10 روز زمان می‌گیریم تا مستنداتی از سوی افغانستان به دستمان برسد و به گمرک ارائه دهیم؛ اما متاسفانه وزارت امور خارجه، افغانستان و سازمان‌های مرتبط تاکنون در این زمینه همکاری نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه تنها مشکلی که با گمرک داریم، قطعی هر از چندگاه سیستم است، می افزاید: وضعیت در مرز نرمال شده بود و گمرک عملکرد خوبی داشت که حادثه آتش سوزی اسلام قلعه اتفاق افتاد و پس از آن هم کامیون‌داران افغانستانی برای خسارت‌هایشان اعتصاب کردند و همین امر موجب توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون شده بود؛ اما هم اکنون وضعیت به حالت عادی بازگشته است.
عطایی می‌گوید: از زمانی که امور اداری مرز افغانستان به گمرک هرات منتقل شده، شلوغی مرز اسلام قلعه کمتر شده است. در حال حاضر تعداد بارهای کانتینری کاهش یافته اما بارهای مربوط به سوخت و مشتقاتش افزایش یافته است. در عید فطر مثل هر سال با توجه به تعطیلات، ازدحام کامیون‌ها در مرز را شاهد بودیم و مدت خواب و توقف به 8 تا 9 روز رسید؛ اما در هفته دوم خرداد ماه تقریبا روال عادی شد.
این عضو هیات مدیره انجمن صنفی حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی درباره وضعیت بهسازی نقطه صفر مرزی پس از حادثه اسلام قلعه اظهار می‌کند: هموارسازی نقطه صفر هم اکنون رو به اتمام است؛ البته آسفالت آن نقطه هنوز به طور کامل انجام نشده اما انبارهایی که در مسیر بود، مسطح شده و طبق شنیده‌های ما قرار است آن مسیر چهار بانده شود.