اخبار انجمن

دوغارون، منتظر تعیین‌ تکلیف‌ از سوی دولت‌ است

تاریخ : 1400/04/20

مرز ماهیرود‌ به حالت‌ عادی بازگشت
دوغارون، منتظر تعیین‌ تکلیف‌ از سوی دولت‌ است
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی میگوید: تردد کامیونها از مرز دوغارون به اسلام قلعه در حال حاضر متوقف است. ما منتظر دستور از مقامات بالا هستیم تا بدانیم چه باید بکنیم؛ هم اکنون همه چیز در حالت بلاتکلیفی است و به دیگر مبادی ورودی دستور داده اند که کامیون به سمت دوغارون نیاید و از پارکینگ هم هیچ خودرویی به سمت گمرک اعلام نگردد.
ابراهیم عطایی می‌افزاید: همه کامیون‌هایی که در چند روز اخیر، از ورود آنها به افغانستان جلوگیری شد، هم اکنون در پارکینگ متوقف هستند و هزینه این توقف ها هم بر عهده شرکتهای حمل و نقل بین المللی است.
عطایی با اشاره به ازسرگیری فعالیت مرز ماهیرود می‌گوید: ظاهرا روال ترددها از این مرز به کندی صورت میگیرد و اعلام کرده اند کار در آن مرز در حال انجام است. احتمالا به زودی برای مرز دوغارون هم تعیین تکلیف خواهد شد و منتظر دستور هستیم. هم اکنون در مرز دوغارون راننده ها منتظر ازسرگیری ترددها هستند. رانندگانی که از مرز بازرگان و اقصی نقاط کشور آمده بودند هم، در آن نقطه متوقف و معطلند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی درباره نگرش راننده ها و شرکت های حمل و نقلی به تحولات افغانستان و تردد در این کشور تصریح می‌کند: طبیعتا با توجه به شناختی که از طالبان وجود دارد، رعب و وحشت و دلهره ای در میان شرکتها و رانندگان هست؛ اما منتظریم ببینیم در تعامل دو طرف، چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به صحبت‌هایی که از طالبان به گوش می‌رسد، آنها اعلام کرده اند که امنیت منطقه را فراهم خواهند کرد و مشکلی وجود نخواهد داشت؛ اما باید ببینیم در عمل چه اتفاقی می افتد و با رایزنی از سوی ایران، گمان نمیکنم مشکلی به وجود بیاید. از طرفی، شرکتهای حمل و نقلی هم تا زمانی که از امنیت مسیر مطمئن نشوند، راننده ها را به افغانستان اعزام نمی کنند.
عطایی تاکید می کند: امیدواریم مرز دوغارون هم به زودی راه بیفتد؛ حتی کند بودن ترددها بهتر از بسته بودن مرزهاست؛ زیرا پس از بازشدن، در مدتی کوتاه، روند ترددها بار دیگر سرعت می یابد.
وی با اشاره به تبادلات کالایی و تجاری ایران و افغانستان می‌گوید: بخش زیادی از واردات افغانستان از مسیر ایران یا از کانالهای همین کشور صورت می گیرد و با توجه به اینکه در آستانه عید قربان هستیم، ممکن است افغانستان در تامین اجناس مورد نیازش دچار مشکل شود؛ به همین دلیل، احتمالا تدابیری برای از سرگیری ترددها درنظر خواهند گرفت.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان در پاسخ به اینکه آیا اتفاقی در زمینه پرداخت خسارات ناشی از حادثه اسلام قلعه از سوی دولت افغانستان، پیش از تشدید پیش روی طالبان رقم خورد، تصریح میکند: دولت افغانستان در چند ماه اخیر اقدامی برای پرداخت خسارات به شرکتها انجام نداده است و در مجموع، پیش بینی ما این است که اتفاقی در پرداخت این خسارت ها رخ ندهد.