اخبار انجمن

راه‌اندازی «سامانه نوبت‌دهی هوشمند» در دوغارون؛ به زودی

تاریخ : 1400/06/02

فرماندار تایباد خبر داد

امروز و در دنیایی که فناوری و استفاده از ابزارهای دیجیتالی حرف اول را می‌زند و بسیاری از امور به‌واسطه استفاده از این ابزار به راحتی و با سرعت بیشتری انجام می‌شود، ایجاد «سامانه نوبت‌دهی هوشمند» در مرزها تا حد زیادی در کاهش مشکلات تردد و توقف کامیون‌ها موثر است.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، با استفاده از سامانه نوبت‌دهی هوشمند، به طور مثال اگر قرار است کامیونی از جنوب و بندر شهید رجایی به خراسان بیاید و از مرز دوغارون خارج شود، با ثبت نوبت از طریق سامانه از چند روز قبل، می‌تواند زمان‌بندی لازم را برای توقف در مسیر و رسیدن به مرز دوغارون انجام دهد و بدین ترتیب از ازدحام کامیون‌ها در مرز و صف‌های طولانی در برخی ایام سال جلوگیری شود. در واقع، راننده بر اساس زمان‌بندی دقیقی که انجام می‌دهد، در صورت نیاز در آخرین شهر می‌ماند و متناسب با مسافت باقی‌مانده به سمت مرز حرکت می‌کند. در مجموع، ایجاد نرم‌افزارهای هوشمند برای نظم‌دهی به مرزها بسیار مهم است.
نیاز به راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی هوشمند و الکترونیکی در مرز دوغارون نیز در دو سال اخیر به عنوان یکی از مطالبات بخش خصوصی بارها مطرح گردیده و هنوز محقق نشده است.
اما محسن سیاح، فرماندار تایباد در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، از راه‌اندازی این سیستم در مرز دوغارون در آینده‌ای نزدیک نوید داد و گفت: طی مکاتباتی که با انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان انجام دادیم، برای راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی کامیون‌ها در مرز دوغارون اعلام آمادگی کردیم.
فرماندار تایباد تصریح کرد: راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی یکی از نیازهای مهم حمل‌ونقلی در مرز دوغارون است و امیدواریم طی مکاتباتی که با انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان انجام داده‌ایم، این تشکل زمینه راه‌اندازی سیستم را به‌زودی فراهم کند تا شاهد ساماندهی و برقراری نظم در نوبت‌دهی باشیم. موافقت خود در این زمینه را در گذشته به صورت شفاهی به مسئولان انجمن اعلام کرده بودیم؛ اما چون راه‌اندازی سیستم عملیاتی نشده بود، موضوع را به صورت مکتوب نیز اعلام نمودیم تا ابهامی در این قضیه وجود نداشته باشد.
سیاح تاکید کرد: ما آمادگی داریم که این اتفاق در اسرع وقت رقم بخورد و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان باید زمان راه‌اندازی سیستم هوشمند نوبت‌دهی را اعلام نماید. ساماندهی نوبت‌دهی در ضابطه‌مند شدن این موضوع به عنوان یکی از نیازهای حوزه حمل‌ونقل بسیار موثر خواهد بود.
وی درباره کنترل و مراقبت‌های کرونایی در مرز دوغارون نیز ابراز کرد: کنترل و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در چهار لایه در همه ورودی‌های مرز صورت می‌گیرد. در واقع، این کنترل‌ها فراتر از مرز دوغارون و از ولایت هرات طی هماهنگی‌های گذشته، صورت می‌گیرد. مراقبت بعدی در مرز دوغارون و توسط هلال احمر انجام می‌شود. لایه سوم کنترل‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت در مرز دوغارون است و لایه چهارم نیز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد. این کنترل‌ها و مراقبت‌های بهداشتی در مرز برای همه کامیون‌های ایرانی و افغانستانی است و به یک میزان مراقبت و کنترل می‌شوند.