اخبار انجمن

بخشی از مشکلات مرز میلک با افزایش اکیپ کنترل مرز و افزایش ترددها حل می‌شود

تاریخ : 1400/06/23

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری کشور،
رایزنی «راهداری کشور» با مرزبانی برای افزایش تردد کامیون‌ها در «میلک»
این روزها وضعیت حمل کالا در مرز میلک با مشکلاتی همراه است؛ شرکت های حمل و نقل از سختگیری های مرزبانی برای تردد از این مرز و کندی تردد کامیون ها گلایه دارند؛ موضوعی که منجربه کاهش تعداد کامیون های آماده برای حمل بار و در نتیجه افزایش 100درصدی نرخ کرایه ها شده است.
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به «میلک» به عنوان آخرین مرز مشترک ایران و افغانستان که توسط طالبان به تصرف درآمد، می گوید: مدت زیادی از تصرف این مرز توسط طالبان نمی گذرد؛ لذا بخشی از وضعیت کنونی میلک طبیعی است؛ این در حالی است که در مرز دوغارون دوره گذار حاکمیت بر مرز توسط طالبان زودتر طی شد و وضعیت بهتری را شاهدیم.
هدایتی با بیان اینکه میلک مرزی مهم و حساس در بحث ترانزیت است، تاکید می کند: نحوه اتصال ما با افغانستان در این مرز، از طریق پل مرزی است و بزرگترین مساله ای که قبل و بعد از حضور طالبان در این مرز داشته ایم، شرایط کنترل و نظارتی آن است که از طریق مرزبانی و هنگ مرزی اتفاق می افتاد و به نوعی دهانه پل تبدیل به یک گلوگاه شده است.
وی می افزاید: با توجه به تعداد نیروها و عوامل کنترلی مرزبانی از این پل مرزی، تعداد ورود و خروج ها از آن مشخص می شود؛ این بدان معناست که میزان خروج و ورود به مرز به شدت تابعی از نحوه عملکرد مرزبانی در نقطه پل مرزی است. اگر تعداد نیروهای اکیپ کنترل افزایش یابد، میزان پذیرش و تردد در پل نیز افزایش می‌یابد؛ اما اگر تعداد نیروهای مرزبانی برای کنترل کاهش یابد، شاهد کم شدن پذیرش‌ها خواهیم بود.
هدایتی تصریح می کند: پس از تصرف طالبان بر این نقطه مرزی، نگرانی‌ها و ملاحظات امنیتی افزایش یافته و طبیعتا کنترلها با شرایط تشدید شده‌ای همراه است و با توجه به اینکه هنوز وضعیت مشخص و حاکمیت قطعی وجود ندارد، مرزبانی با شدت بیشتری به کنترل می پردازد؛ لذا بارهایی که در بندرعباس منتظر حمل و ترانزیت است، افزایش یافته و تقاضا و عرضه کامیون به نقطه عدم تعادل رسیده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری کشور در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش 100درصدی نرخ کرایه کامیون ها در بندرعباس چیست، می گوید: افزایش یا کاهش نرخ کرایه، تابعی از عرضه و تقاضاست. هم اکنون تعداد کامیون ها برای حمل بار کاهش یافته و افزایش کرایه حمل اتفاق افتاده است. در صورتی که ورود کامیونها از مرز میلک تسهیل گردد و افزایش یابد، به تدریج نرخ کرایه نیز کاهش می یابد و به وضعیت معقول‌تری خواهد رسید.
محدودیت در ترددها، موجب ترغیب تجار به استفاده از دیگر مسیرها می شود
هدایتی از مکاتبه‌اش با فرمانده مرزبانی کل کشور و تقاضا برای افزایش نیروهای کنترلی پل مرزی میلک می‌گوید و اظهار می‌کند: تقاضا نمودیم با افزایش اکیپ در این مرز، تدابیری اتخاذ شود تا به نوعی فرصت تردد بیشتر را برای کشور خودمان و مرز میلک به عنوان نقطه اتصال بنادر جنوبی به افغانستان داشته باشیم؛ زیرا هر چقدر شرایط محدودکننده باشد، تجار ترغیب به فکر کردن به مسیرهای رقیب می شوند. لذا در عین رعایت ملاحظات امنیتی باید ملاحظات اقتصادی نیز در نظر گرفته شود.
مسئولان انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان و سیستان و بلوچستان می گویند طبق قراردادی که این دو انجمن با مرزبانی منعقد کرده‌اند؛ ماهانه حدود 30 میلیون تومان بابت افزایش نیروی مرزبانی در میلک برای سرعت بخشی به کنترل ها و در نهایت تردد کامیون ها می پردازند؛ اما تاکنون افزایش نیرویی را شاهد نبوده اند.
در این باره نظر هدایتی را جویا می شویم؛ او می گوید: در خصوص تفاهمی که بین انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان و سیستان با مرزبانی شده، شنیده ام؛ اما اطلاعات من در حد همین شنیده هاست و ما در جریان جزئیات این توافق نیستیم؛ لذا اگر چنین توافقی با این جزئیات اتفاق افتاده است که در ازای دریافت مبلغی، هنگ پایانه مرزی میلک تسهیلی ایجاد کند و به تردد کامیون ها سرعت ببخشد و مشکلات کنونی حل گردد، این طبیعتا حق طرف توافق و قرارداد است که موضوع خود را پیگیری و مطالبه نماید.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور خاطرنشان می کند: حق هر دو انجمن است که موضوع را پیگیری و مطالبه نمایند؛ ما نیز به عنوان متولی حمل و نقل بین المللی وظیفه پیگیری سرعت بخشی به ترددها و افزایش اکیپ مرزبانی از موضع دستگاه متبوع خود را داریم؛ اما موضوع توافق بین انجمن ها و مرزبانی به دلیل اینکه توافق بین این دو طرف بوده، ارتباط چندانی به ما ندارد.
وی همچنین، درباره صدور مجوزهای عبور موقت ناوگان افغانستانی و در واکنش به گلایه شرکت های حمل و نقلی از صدور دیرهنگام این مجوزها می گوید: مجوزهای ورود ناوگان افغانستانی را براساس درخواست شرکتهای حمل ونقل و تایید آنها صادر می کنیم و حداکثر زمان صدور این مجوز 48 ساعته است؛ اما نکته این است که شرکتهای حمل و نقل و تشکلهای صنفی باید این روال را درنظر داشته باشند و با تنظیم زمان مقتضی، این درخواست را ارائه دهند؛ یعنی شرکتها نباید منتظر پایان مجوز باشند تا برای مجوز بعدی اقدام نمایند؛ بلکه باید قبل از اتمام زمان اعتبار مجوز عبور موقت، مکاتبه کنند تا فاصله ای بین مجوز بعدی و مجوزی که اعتبارش به پایان رسیده، نباشد. ما سعی کردیم زمان صدور مجوز را به حداقل ممکن برسانیم و حتی مجوز مربوط به بسیاری از درخواستها در همان روز وصول به دست ما، صادر می شود. در واقع میانگین صدور، 24 تا 48 ساعته است.