اخبار انجمن

هوشمندسازی نوبت‌دهی در دوغارون، گرفتار در پیچ‌وخم بروکراسی

تاریخ : 1400/08/12

نزدیک به دو ماه از پیگیری های ما درباره راه اندازی سامانه نوبت دهی هوشمند در مرز دوغارون می‌گذرد؛ موضوعی که در چند سال اخیر از سوی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی درخواست می شد؛ اما نتیجه ای مبنی بر هوشمندشدن نوبت دهی در دوغارون به دنبال نداشت.
اواسط شهریورماه بود که محسن سیاح، فرماندار تایباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما، از راه‌اندازی این سیستم در مرز دوغارون در آینده‌ای نزدیک نوید داد و اعلام کرد: طی مکاتباتی که با انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی خراسان انجام دادیم، برای راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی کامیون‌ ها در مرز دوغارون اعلام آمادگی کردیم.
اما همان زمان با پیگیری خبرنگار ما از رئیس هیات مدیره انجمن، مشخص شد که مکاتبه به این تشکل نرسیده و در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفته است. اکنون، پس از یک ماه از زمان دریافت مکاتبه و ارائه طرح و پیشنهادات انجمن برای راه اندازی سامانه نوبت دهی هوشمند، هنوز هم نتیجه ای مشاهده نمی شود و ظاهرا برنامه ارائه شده از سوی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در پیچ و خم بروکراسی اداری گم شده است!
برای اطلاع از جزئیات این موضوع، اصل ماجرا را از احمد زمانیان یزدی، رئیس هیات مدیره انجمن جویا شدیم. زمانیان در این باره تصریح کرد: پس از اینکه مکاتبه به دست ما رسید، پیگیری کردیم و برنامه خود را طی مکاتبه ای به فرمانداری تایباد ارسال نمودیم؛ اما اینطور که به نظر می رسد، طرح ما در دست انداز اداری گرفتار شده و اراده ای برای راه اندازی سامانه نوبت دهی هوشمند در مرز دوغارون مشاهده نمی شود. به نظر می رسد درخواست ما همچنان در فرمانداری تایباد باقی مانده؛ زیرا پاسخی به نامه ها داده نشده است.
زمانیان گفت: این در حالی است که طی مکاتبه ای که از سوی فرمانداری به اداره کل راهداری صورت گرفته بود و از راهداری به مارسیده بود، از انجمن خواسته بودند برنامه خود برای راه اندازی سامانه را ارائه دهد؛ ما این اقدام را انجام دادیم اما تاکنون و با گذشت یک ماه از آن ماجرا، هنوز به نتیجه نرسیده ایم.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان اذعان کرد: گمان می کنیم برخی مسئولان علاقه زیادی به پیگیری مکاتبات برای راه اندازی این سامانه ندارند. آنها باید پاسخ شفافی به ما درباره برنامه و طرحی که ارائه نمودیم بدهند؛ زیرا انجمن قصد دارد برای این مهم هزینه کند. راه اندازی سامانه نوبت دهی هوشمند حدود 800 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دربردارد و ما باید بدانیم ایرادی وجود ندارد. در واقع، مسئولان باید تضمین کنند که در قبال این هزینه کرد، در راه اندازی سامانه دچار مشکل نمی شویم.
زمانیان با اشاره به اهمیت راه اندازی سامانه نوبت دهی هوشمند در مرز دوغارون گفت: این کاری است که انجمن در جهت بهبود و بهتر شدن ترددها در مرز و برای ترانزیت و صادرات استان انجام خواهد داد. ما قرار است برای تحقق این مهم هزینه و وقت بگذاریم و توقع داریم که مسئولان نیز به این امر اهمیت بدهند.
وی تاکید کرد: متاسفانه اراده ای برای راه اندازی این سامانه در فرمانداری تایباد مشاهده نمی شود. انجام مکاتبات اداری برای این موضوع، تنها منجر به گذشت زمان می شود. ما در انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی حدود 7-8 ماه پیش اعلام کردیم که مکان لازم برای راه اندازی را در اختیارمان قرار دهند تا سازوکار این امر را آغاز کنیم؛ اما اینکه از همان زمان مسئولان اعلام می کنند برای این کار مکاتبه کنید، نشان دهنده این است که نمی خواهند کار پیش برود؛ زیرا در گذشته همه مسئولان با راه اندازی سامانه موافقت کرده اند و نیازی به مکاتبه مجدد نیست.
زمانیان با اشاره به اهمیت راه اندازی سامانه نوبت دهی هوشمند در مرز دوغارون تصریح کرد: هوشمند شدن نوبت دهی در افزایش سرعت امور مرزی برای تردد کامیون ها، کاهش ترافیک در مرز، منظم شدن ترددها و نیز جلوگیری از رد و بدل شدن رشوه بسیار موثر است؛ وقتی همه امور برای ورود و خروج کامیون ها و ناوگان باری سیستماتیک می گردد، دیگر شائبه ای باقی نمی ماند و رانندگان هم معطل نمی مانند؛ اما متاسفانه به نظر می‌رسد جدیتی از سوی برخی مسئولان در این زمینه وجود ندارد.