اخبار انجمن

ضرورت مدیریت واحد برای اداره ترانزیت کشور

تاریخ : 1400/09/29


سال‌هاست که فعالان حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی از مشکلات این بخش و راهکارهای حل این مشکلات می‌گویند؛ اما بسیاری از چالش‌ها همچنان باقی است و دلیل آن، فاصله‌ای است که بین تئوری حل مشکلات تا عمل به آنها وجود دارد.
به گزارش ترابرد، حمید دشتی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی معتقد است این فاصله به دلیل نبود مدیریت واحد در اداره ترانزیت کشور است.
این فعال حوزه حمل و نقل بین‌المللی می‌گوید: رشد ترانزیت در كشور، به عوامل مختلفی بستگی دارد. همانگونه که استحضار دارید؛ ترانزیت فعالیتی تك‌بخشی نیست، در واقع مقوله‌ای چند وجهی است كه تمام بخش‌های حمل و نقل و غیر حمل و نقل در آن دخالت دارند.
وی می‌افزاید: عوامل زیادی در بهبود و توسعه ترانزیت نقش دارد. بسترسازی‌ها، قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات، همگی در گرو ارتقای فعالیت‌های ترانزیتی كشور قرار دارند. هماهنگی ابزارهای تأثیرگذار در انجام یك فعالیت ترانزیتی كه به صورت حلقه‌های زنجیره به هم متصل هستند، امری بایسته و ضروری است.
دشتی با بیان اینکه شناسایی و رفع موانع فعالیت ترانزیتی و رقابتی كردن تعرفه‌ها، بسیار مهم است، می‌گوید: اگر چه متولی حمل و نقل در كشور، از نظر بهره‌برداری و ساخت، وزارت راه و ترابری است؛ اما باید مدیریت واحدی در امر ترانزیت ایفای نقش نماید. در این رابطه در سال‌های اخیر با تشكیل كارگروه‌های ترانزیت، با مسئولیت وزارت راه و ترابری و با عضویت تمام دستگاه‌های ذیربط مشكلات كاهش یافته است. ولی با وجود انجام این امور، لازمه تأمین منافع ملی، اشتغالزایی و توسعه كشور، وجود یك مدیریت واحد برای اداره ترانزیت كشور است.
این عضو هیات مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی استان تاکید می‌کند: علل ناکارآمدی ترانزیت در کشور و دلایلی که ایران نتوانسته جایگاه شایسته خود را در بخش حمل و نقل و ترانزیت (به‌رغم برخورداری از موقعیت و پتانسیل ویژه جغرافیایی خود) در منطقه کسب نماید، بارها و بارها توسط دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل مطرح شده ولی تا امروز مورد غفلت واقع شده است.
به اعتقاد دشتی، علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها و تهدیدهای موجود، اصلی‌ترین دلیل ناکامی ترانزیت شامل: سوءمدیریت گسترده، عدم تمرکز و مدیریت واحد و مسئولیت‌پذیر در این حوزه و نیز عدم حسابرسی عملکرد مدیران دولتی (در بخش‌های تصمیم‌گیری و اجرایی کشور) است.
این کارشناس رسمی دادگستری اظهار می‌کند: هیچ سازمان، نهاد و ارگان، به‌عنوان متولی و مسئول، پاسخگو نیست و همگی بر آن هستند که مسئولیت ناکامی‌های موجود را بر گردن دیگران نهند! لذا تا زمانی‌که ترانزیت مسئول و متولی واحدی نداشته باشد، حتی به فرض محالِ برطرف شدن تنگناها، باز هم فاصله بین تئوری و اجرا در این بخش باقی خواهد ماند.
حمیدرضا دشتی