خبر عمومی

ترانزیت کالاهای چینی از مسیر ایران با فعال‌سازی مرز اینچه‌برون و سرخس/ صادرات به روسیه می‌تواند ۲برابر شود

تاریخ : 1401/02/05

ترانزیت کالاهای چینی از مسیر ایران با فعال سازی مرز اینچه برون و سرخس/صادرات به روسیه می‌تواند 2 برابر شود
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان این‌که امکان افزایش ۲برابری صادرات به روسیه، قزاقستان و ازبکستان وجود دارد گفت: به‌دنبال فعال‌سازی مرز اینچه‌برون و سرخس برای ترانزیت کالاهای چینی از مسیر ایران هستیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه با بیان اینکه "هم‌اکنون صادرات ما به روسیه حدود یک و 2 دهم میلیارد دلار، به قزاقستان حدود 500 میلیون دلار و به ارمنستان هم حدود 30 میلیون دلار است"، گفت: بحران به‌وجودآمده بین اوکراین و روسیه، بهترین فرصت برای استفاده از فرصت صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا است.

او افزود: چنانچه نهاد‌های نظارتی کشورمان نسبت به قرنطینه کالا‌ها و استاندارد محصولات صادراتی دقت بیشتری کنند صادرات به روسیه، قزاقستان و ازبکستان را که بازار مصرف بزرگی دارند می‌توان تا دو برابر افزایش داد.

صفری در ادامه با اشاره به ازسرگیری ساخت پل دوم آستارا به آذربایجان و امکان تردد روزانه بیش از 900 کامیون از این مسیر، اضافه کرد: با گسترش زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی هم می‌توانیم سهم بیشتری از بازار چند میلیارد دلاری اتحادیه اوراسیا را در اختیار بگیریم.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز اینکه "در چند وقت اخیر هیئت بزرگی از تجار روسیه متشکل از 300 تاجر روس با 70 تاجر ایرانی مذاکرات چندروزه‌ای را با هم داشتند"، اعلام کرد: در روز‌های آینده هم هیئت‌هایی از اتاق تعاون و اتاق بازرگانی به روسیه می‌روند تا ارتباط نزدیکی با تجار روسی برای شناخت بیشتر امکانات موجود در ایران و برقراری ارتباط نزدیک‌تر برای برآورده‌سازی تقاضای بازار روسیه داشته باشند.

پیمان‌پاک درباره اهمیت حمل‌ونقل و لزوم تقویت زیرساخت‌های این موضوع گفت: ما باید با تقویت خطوط کشتی‌رانی دریای خزر با استفاده از کشتی‌های رورو، کانتینربر، تانکر‌های حمل روغن و حمل سوخت و سرعت‌بخشی در صادرات کالا به روسیه، از فرصت به‌وجودآمده نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: در سفری که به‌همراه مدیرعامل کشتیرانی خزر و مسئولین کشتیرانی به روسیه داشتیم، پس از مذاکره با طرف‌های روسی و توافقات به‌دست‌آمده، هم‌اکنون برای افزایش ظرفیت حمل بار تعدادی کشتی خریداری و تعدادی هم اجاره شده است. در زمینه حمل‌ونقل ریلی هم به‌دنبال افزایش ظرفیت حمل بار با استفاده از لوکوموتیو، واگن‌های یخچالی، واگن‌های فله‌بر و کشنده‌ها و تجهیز زیرساخت‌ها و فعال‌تر کردن مسیر تجاری شمال ـ جنوب هستیم.

پیمان‌پاک در ادامه گفت: در بحث تجارت روسیه با هند و کشور‌های حوزه خلیج فارس، توافقاتی برای حمل حدود 4 میلیون تن کالا یعنی چند برابر تجارت ما با روسیه، حاصل شد که این ظرفیت بالای ترانزیتی و انتقال کالا از روسیه به این کشور‌ها و بالعکس، فضای خوبی را برای درآمدزایی کشور ما به وجود می‌آورد.

او درباره مسئله بانکی و انتقال پول بین ایران و روسیه و کشور‌های جزو اتحادیه اوراسیا گفت: در حال راه‌اندازی یک شبکه بانکی نه‌تنها در روسیه بلکه در کشور‌های قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان هستیم تا هم انتقال ارز به‌راحتی صورت بگیرد و مهم‌تر از آن بحث اخذ تضامین، شبه‌ال‌سی‌ها و مسائل ضمانتی برای اطمینان خاطر تجار از بازگشت پولشان هستیم.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با ابراز اینکه اقدامات صورت‌گرفته برای تقویت صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه و سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مربوط به قبل از بحران اوکراین و در پی دستور رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌های تجاری با کشور‌های همسایه صورت گرفته است، تصریح کرد: ما به‌دنبال تقویت زیرساخت‌های موجود از جمله کشتیرانی، ریلی و جاده‌ای هستیم تا علاوه بر تجارت مفید با کشور‌های اتحادیه عضو اوراسیا با دیگر کشور‌های همسایه نیز مراودات تجاری و اقتصادی خوبی داشته باشیم.

صفری با یادآوری حجم بالای ترانزیت کالا‌های چینی با اروپا با حدود روزانه 17 خط ریلی، گفت: به‌دنبال فعال‌سازی مرز اینچه‌برون و سرخس برای ترانزیت این کالا‌ها از مسیر ایران هستیم.

وی همچنین گفت: در زمینه فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صادرات، با هماهنگی معاونت علمی و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، حدود 300 شرکت دانش‌بنیان را به 5، 4 و 3ستاره دسته‌بندی کردیم و سفرایمان در کشور‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی را موظف به بازاریابی برای این شرکت‌ها کردیم که پس از بازاریابی 3 یا 4 کالا در هر کشوری، بلافاصله خانه نوآوری تشکیل و نمایشگاهی برای معرفی و فروش کالا‌ها برگزار می‌شود.

جواد معصومی کارشناس حوزه بازرگانی نیز در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: ما علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که بخش خصوصی در موضوع صادرات خیلی قدرتمند نیست و در حوزه‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیازمند کمک است.

علیرضا پیمان‌پاک گفت: نسبت به حجم بازار‌های بزرگی که در اطراف ماست بخش خصوصی و دولتی ما حتی توان پاسخگویی کوتاه‌مدت به این اوضاع را ندارد.

وی با اشاره به اینکه ایران به‌خلاف برخی از کشور‌های منطقه، مازاد مصرفش را صادر می‌کند نه اینکه تولید کند برای صادرات، خاطرنشان کرد: اولین مسئله این است که ما سازوکار را به‌نوعی تعریف کنیم که واقعاً تولید برای صادرات صورت بگیرد، اگر این‌کار اتفاق بیفتد اولین گام، جهت‌دهی تولید و سرمایه‌گذاری بر مبنای استاندارد‌های بازار هدف است. برای اینکه بخش خصوصی تقویت شود باید آموزش ببیند، با اصول فعالیت و تجارت در بازار‌های هدف صادراتی آشنا شود، نحوه فعالیت را یاد بگیرد و کنارش بتواند بر مبنای آن استاندارد‌ها ارتقاء تکنولوژی دهد و تولید را افزایش دهد.

پیمان‌پاک گفت: همان طور که اشاره شد فضا و شیوه صادرات در بخش خصوصی و مدیریت در مجموعه‌های دولتی باید تغییر کند. بحث پیوستن و ارتباط اتوماتیک و نرم‌افزاری گمرکات ما با گمرکات کشور‌های هدف یکی از مهمترین مسائل است.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایجاد مسیر‌های تجاری سبز که دو گمرک باید با همدیگر تعریف کنند یکی از مسائل بسیار مهم است. گذار از ارسال اسناد به‌صورت سنتی با مهر زدن در اتاق به رویکرد ارتباط نرم‌افزاری و آن‌لاین و برخط گمرکات کشور‌های هدف برای مبادلات اسناد و صحت‌سنجی و تأیید اسناد همه از جمله بحث‌هایی است که ما واقعاً نیازمند تغییر در آن هستیم.

منبع:خبرگزاری تسنیم 4 اردیبهشت 1401