اخبار انجمن

کمیته امور گمرکی و ترانزیت، بازوی مشورتی انجمن

تاریخ : 1401/02/25


یکی از ظرفیت‎های مهم خراسان رضوی در حوزه ترانزیت حمل‌ونقل بین‌المللی، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی است که به عنوان یک تشکل شاخص، پویا و فعال می‌تواند بهترین نسخه در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت کشور در راستای منافع ملی، ارائه دهد.
نقش کمیته امور گمرکی و ترانزیت در انجمن
کمیته امور گمرکی و ترانزیت یکی از کمیته‌های هفت‌گانه انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی است که در واقع به عنوان مهم‌ترین و فعال‌ترین کمیته در راستای مسائل روزمره فعالان این حوزه فعالیت می‌کند. این کمیته با بهره‌مندی از ظرفیت صاحب‌نظران و پیشکسوتان این عرصه و با برگزاری جلسات مستمر به عنوان بازوان مشورتی هیئت مدیره انجمن در راستای کاهش مشکلات همکاران فعالیت دارد.
قطعا وجودکشورهای همسایه در این منطقه که دارای شرایط سیاسی و اقتصادی ناپایداری هستند بر حوزه ترانزیت استان تاثیر منفی دارد و سبب وقفه‌های طولانی در روند ترانزیت بین‌المللی می‌شود که در فعالان حوزه ترانزیت ایجاد نگرانی کرده و آسیب‌هایی را به این حوزه وارد می‌کند؛ از این رو وجود یک کمیته فعال و کارآمد در انجمن با اعضا توانمند و صاحب نظر در کنار اعضای هیئت مدیره، ضروری به نظر می‌رسد تا با رصد مستمر موضوعات، اثرات این آسیب‌ها را کاهش دهد.
اما با توجه به شرایط کنونی نمی‌توان برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه ترانزیت پیاده کرد؛ در 3 سال اخیر مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا و ...، فعالیت در حوزه ترانزیت را کاهش داده و موجب سردرگمی و عدم سرمایه‌گذاری فعالان ترانزیت در این حوزه شده است.
اهداف کمیته امور گمرکی و ترانزیت
یکی از اهداف کمیته امور گمرکی و ترانزیت انجمن، بررسی مشکلات روزمره همکاران است که سعی می‌کنیم مشکلات پیش‌‌آمده را به صورت مقطعی و مُسکّن حل کنیم تا اثرات زیان بار آن کاهش یابد؛ زیرا گاها احساس می‌شود همکاران در برخورد با این حجم از مشکلات خسته و مستاصل شده‌اند!
این کمیته در برنامه‌های خود در اهداف بلند مدت خود در تلاش است با ساماندهی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی در راستای روان‌سازی ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌‌المللی، کاهش قوانین و آیین نامه‌های مخل در رونق ترانزیت، پیگیری در راستای تدوین نظام جامع ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی، چشم انداز خوبی را برای این حوزه رقم زند و به توفیقاتی هم دست یافته است.
موضوع تقویت و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی از دیگر اهداف این کمیته است. با توجه به اینکه نرخ کامیون در کشور ما نسبت به کشورهای منطقه و همسایه، بیش از 2 برابر است، این موضوع سبب می‌شود تا از حجم زیادی از ناوگان خارجی به دلیل نرخ پایین حمل در کشور استفاده کنیم که طبعا مخاطراتی به همراه دارد؛ برای مثال کالاهای بارگیری شده در این کامیون‌ها برای ارسال به کشورهای مقصد را نمی‌توان رصد و از پوشش مناسب بیمه‌ای برخوردار نیستند.
از سوی دیگر این کمیته در خصوص افزایش نقش و سهم استان در توسعه و جایگاه ترانزیت درکشورهای همسایه و همچنین ماندگاری ظرفیت‌های بالقوه استان در این حوزه که به آن اشاره شد، تلاش می‌کند.
بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی در راستای توسعه ترانزیت، از دیگر فعالیت های این کمیته است. متاسفانه اقتصاد کشور ما سیاست‌زده بوده که این امر در حوزه کسب‌وکارها تاثیر منفی داشته است. این کمیته تلاش می‌کند تا در مرزهایی که از تردد بالایی برخوردار هستند، با کاهش غلبه نگاه امنیتی بر ترانزیت، توقف های مرزی را کاهش دهد.
با توجه افزایش رویکرد بخش سازمانی به نگاه ملی در حوزه ترانزیت متاسفانه همه سازمان‌های مرتبط با حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، منافع سازمانی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند که این امر آسیب‌های زیادی را به این حوزه وارد کرده است.
نگاهی به کارنامه کمیته ترانزیت و حمل‌و‌نقل
اقداماتی در 3 ماه گذشته پس از تشکیل کمیته‌ها در انجمن انجام شده است.
با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های فعال ترانزیتی استان در 2 بخش کریر و فورواردی فعالیت می‌کنند، به دلیل وجود موضوعات مشترک جلسات ماهانه با کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی که از کمیته‌های فعال انجمن خراسان است، برگزار می‌شود. در 3 جلسه اخیر بیشتر مشکلات محور مسیر "میلک" و مشکلات فعالان مسیر آسیای میانه، مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین موضوعاتی مانند معضل افزایش حمل مواد مخدر از سوی ناوگان خارجی، که شرکت‌های حمل‌و‌نقل را با پرونده‌های قضایی متعددی درگیر کرده و نیز مشکلات در زمینه عدم اتفاق رویه در بیمه کالا CMR)) در مسائل مختلفی که در کشورهای آسیای میانه به وجود آمده، مطرح می‌شود.
از دیگر اقدامات، تبادل‌نظر در کمیسیون‌های کریر شرکت‌ها و تلاش در وحدت رویه بوده که از هماهنگی خاصی برخوردار باشد زیرا اگر بنیه مالی شرکت‌ها‌ ضایع شود اثرات آن سبب کاهش و لطمه به امنیت ترانزیت خواهد شد؛ همچنین استفاده از تسهیلات ماده 34 کنوانسیون حمل متوالی در رابطه با ماندگاری ظرفیت ناوگان بین المللی در راستای دفاع از حقوق کریر و فورواردی شرکت‌ها پیگیری می‌شود.
"میلک" مشکل لاینحل حوزه ترانزیت
در خصوص روان‌سازی تردد در مرز میلک با توجه به اینکه در دهه اخیر90 درصد فعالان این مسیر از همکاران خراسانی هستند، گاها مشکلات عدیده سبب وارد شدن ضرر و زیان به این قشر می‌شود. در 4 سال گذشته جلسات مکرری از سوی کمیته گمرکی ترانزیت و حمل‌ونقل در این رابطه برگزار شده است که فقط منجر به حل مقطعی مشکلات شده است و این مشکلات مدام تکرار می‌شود. متاسفانه به دلیل ماندگاری مشکلات، حل آنها دشوار شده است و این بدین معنی است که مسئولان به موقع تدبیر نمی‌کنند. موضوع "میلک" نیز زخم چرکین و درد قدیمی است که با وجود تشکیل جلسات مکرر لاینحل باقی مانده است و هزینه‌های سنگینی را به فعالان این مسیر تحمیل کرده است.