اخبار انجمن

حمل ونقل ترکیبی هوایی - زمینی، سریع، کم هزینه و مطمئن

تاریخ : 1401/02/31


یکی از روش‌های حمل ونقل کالاهای ترانزیتی شیوه حمل ترکیبی محموله‌ها است. ترانزیت کالا در کشور ما اغلب به صورت تلفیقی از حمل دریایی و زمینی انجام می گیرد. اکنون شیوه حمل ترکیبی هوایی و زمینی کالاهای ترانزیتی به دلیل ویژگی‌های آن مانند سرعت بیشتر و هزینه کمتر مورد توجه شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی استان قرار گرفته است. اخیرا برای نخستین بار در مشهد یکی از شرکت‌های حمل ونقل برای جابجایی محموله‌ها از استانبول ترکیه به کابل در افغانستان از شیوه حمل ونقل ترکیبی(هوایی –زمینی) استفاده کرده است. 
به گفته سید سعید هاشمی، مدیرعامل شرکت حمل ونقل پویان مهر، یکی از حساسیت‌های بازرگانان و تجار در صادرات و واردات وترانزیت کالا، سرعت بیشتر و هزینه کمتر در حمل آن است که روش حمل ترکیبی شیوه‌ی مناسبی برای تحقق این موضوع است. 
وی می‌افزاید: شیوه حمل‌ونقل ترکیبی (هوایی و زمینی) ترانزیت کالا از طریق این شرکت برای اولین بار در مشهد از مبدا استانبول ترکیه به مقصد کابل درافغانستان انجام گرفت. در این جابجایی بار از استانبول بارگیری و از طریق هواپیما به گمرک فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، منتقل شد و از فرودگاه مشهد با مجوز آقای جهان‌خواه از طریق کامیون به صورت زمینی به کابل حمل شد. 
  مدیر عامل شرکت پویان مهر تاکید کرد: در این شیوه حمل ونقل در واقع بار در 3 روز کاری از گمرک ترخیص، ازمرز کشور خارج و در کابل تحویل داده شد.
وی معتقد است یکی از نگرانی‌های گمرک و صاحبان کالا در انتقال بار به افغانستان به دلیل شرایط نامساعد امنیتی و سردرگمی در ادارات دولت جدید این کشور، ایجاد امنیت و رسیدن بار به صحت و سلامت به مقصد و صاحب کالا است که در شیوه حمل ونقل ترکیبی هوایی و زمینی، محموله به سلامت و به موقع به مقصد رسید.
هاشمی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه این شیوه حمل ونقل جدید بود یک سری ناهماهنگی‌ها در دفاتر اداری وستادهای اداری گمرک وجود داشت که در آینده این مسائل هم حل خواهد شد.
 وی یادآور می‌شود: با توجه به اینکه پس از تحولات افغانستان پرواز مستقیم از خراسان به افغانستان وجود ندارد و از تهران نیز هفته‌ای یک بار پرواز به کابل انجام می‌گیرد، تا انجام پرواز، محموله‌ها باید پس از ورود به گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تهران در انبار نگهداری و پس از مدتی معطلی و هماهنگی با پرواز کابل به افغانستان حمل می‌شد. از این رو این روش حمل و نقل علاوه بر زمان بر بودن به دلیل محدود بودن پروازها به کابل مستلزم صرف هزینه بیشتری نیز بود.
مدیرعامل شرکت پویان مهر با تاکید بر اینکه سرعت عمل در حمل زمینی از دیگر روش‌های حمل و نقل بیشتر است، می‌گوید: حمل ونقل‌های ریلی، دریایی و هوایی نیاز به برنامه‌ریزی و هماهنگی دارد اما حمل ونقل زمینی و جاده ای به علت انعطاف پذیری بیشتر هم به لحاظ زمانی و هم حجم و وزن بار، سهل‌تر انجام می‌گیرد.
وی می‌افزاید: برای مثال محموله‌ای که قرار است از مشهد به بندرعباس حمل شود، در ارسال با قطار حداقل 10 روز طول می‌کشد اما در حمل آن به صورت زمینی حداکثر در مدت 72 ساعت بار به مقصد می‌رسد. حمل ونقل محموله به صورت هوایی نیز نیاز به هماهنگی با یک شرکت هواپیمایی خارجی و شرکت‌های داخلی دارد.
هاشمی با بیان اینکه حمل کالا از طریق کشتی و دریا دارای سرویس‌دهی بهتر و منظم‌تری است، عنوان می‌کند: از سال 75 حدود 85 درصد از محمولات واراداتی ترانزیتی از طریق دریا و گمرک بندرعباس وارد کشور می‌شود، محموله‌ها پس از ورود به کشورمان معمولا از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل به صورت زمینی به کشورهای هدف مانند کشورهای cis حمل می‌شود.
وی می‌افزاید: شیوه حمل هوایی در ترانزیت کالاها به دلیل هزینه‌های سنگین و ساماندهی آن کمتر انجام می‌گیرد اما حمل ترکیبی هوا و زمین در کشورهای اروپایی و اروپا به دبی و امریکا به دبی به ویژه در خصوص حمل بارهای کم‌حجم و باارزش انجام می‌گیرد البته این شیوه در کشور ما به علت نیاز به هماهنگی‌های بیشتر تا کنون به نوعی مغفول مانده است.