خبر عمومی

منوی سرمایه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گذاری مشترک ایران با هند

تاریخ : 1401/03/04


دنیای‌اقتصاد : در نشست مشترک تجاری فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی تهران با اعضای یک هیات تجاری از اتاق بازرگانی و صنعت PHD هند، دو طرف با بررسی راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه روابط و مشکلات آن، پیشنهادهایی از جمله سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مشترک در حوزه خودروسازی و معدنکاری مطرح کردند.
اعضای هیات تجاری هند به سرپرستی نایب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس اتاق بازرگانی PHD این کشور که در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سلامت، کشاورزی و صنایع غذایی، مواد شیمیایی، خدمات مالی، بسته‌بندی و ... فعالیت دارند به‌منظور دیدار و مذاکره با تجار و بازرگانان ایرانی در اتاق تهران حاضر شدند. در ابتدای این نشست دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه بر‌گزاری این گردهمایی می‌تواند فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی ایران و هند باز کند، گفت: در حال‌حاضر نگرانی‌هایی هم از طرف ایران و هم از طرف هند در برابر توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور وجود دارد که امیدواریم با مذاکره به وضعیت مطلوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری از مناسبات دوجانبه ‌دست پیدا کنیم. بهمن عشقی افزود: البته قصد نداریم در این همنشینی از مشکلات توسعه ارتباطات دو کشور نظیر سختگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یوکوبانک یا گمرک و سازمان استاندارد هند بر فعالان اقتصادی ایرانی سخنی به میان بیاوریم که این مشکلات در جای خود در حال پیگیری است.

نکته حائزاهمیت آن است که فهرستی طولانی از فرصت‌های همکاری میان دو کشور در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چون حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نقل دریایی، اقتصاد دیجیتال و انرژی وجود دارد که باید روی آنها متمرکز شد. او همچنین از امکان همکاری در کشورهای ثالث اعم از عراق، افغانستان، لبنان و سوریه سخن گفت و افزود: باید توجه داشت که استفاده از ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بندر چابهار می‌تواند به سند کارآمدی یا ناکارآمدی همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی دو کشور تبدیل شود. دبیرکل اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت‌ها در توسعه مناسبات اقتصادی ظرفیت چندان بزرگی نیست، گفت: ما در اینجا گرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هم آمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم تا در سایه هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندیشی و مذاکرات، راهکارهایی برای ارتقای سطح مراودات در چارچوب دیپلماسی عمومی احصا کنیم. عشقی در بخش دیگری از سخنانش، تحولات بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی نظیر جنگ روسیه و اوکراین و سایر فرصت‌ها و تهدیدهای پیرامونی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اتفاقاتی که طی ۴ الی ۵‌ماه اخیر در عرصه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی رخ داده، احتمالا اهمیت ارتباط با ایران و متعاقب آن ارتباط زمینی با روسیه را برای هند دوچندان کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.

از طرفی وجود رقبا و رفقای منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مشترک برای ایران و هند و همچنین نقش ایران در ارتباط میان هند و روسیه، عمق وظایف بخش‌خصوصی دو کشور برای تعمیق مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو طرف را نشان می‌دهد. نقش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی فعالان اقتصادی دو کشور در این عرصه از آن‌رو حائزاهمیت است که به هر حال دولت‌ها درگیر امور جاریه هستند و این بخش‌خصوصی است که باید راه را باز کند. او در ادامه با اشاره به ضرورت واقع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی در قبال تغییرات و تحولات عرصه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الملل گفت: هند با توجه به جمعیتش به‌عنوان بزرگ‌ترین دموکراسی شناخته می‌شود و انتظار این است که این کشور، همان نگرش معطوف به روسیه به‌عنوان کشوری که در معرض تحریم قرار گرفته را در مورد ایران نیز لحاظ کند.

در این رویداد، رایزن اقتصادی و بازرگانی سفارت هند در تهران، به اقتصاد مکمل دو کشور ایران و هند اشاره کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی می‌توانند از ظرفیت و توانمندی صنایع و شرکت‌های فناوری هند برای پیوستن به بازارهای جهانی استفاده کنند. گواتام واهی، با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ جهانی، در هند فعال و مستقر هستند و یادآوری اینکه هند در نزاع رخ‌داده میان روسیه و اوکراین، تحت‌تاثیر هیچ‌یک از قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی نیست، تاکید کرد: هند به نفت و منابع انرژی ایران نیاز دارد. وی توسعه روابط اقتصادی میان ایران و هند را مستلزم توسعه مناسبات سیاسی و نزدیکی بیشتر دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور عنوان کرد و افزود: همکاری دو کشور در توسعه برخی زیرساخت‌ها در ایران از جمله توسعه بندر چابهار و احداث خط ریلی میان ایران و هند، به ارتقای مناسبات اقتصادی دو طرف خواهد انجامید.

نایب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس روابط بین‌الملل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در اتاق بازرگانی و صنعت PHD هند نیز با تاکید بر اینکه متاسفانه مردم هند اطلاع اندکی از ظرفیت و توانمندی صنعتی و اقتصادی موجود در ایران دارند، رفت و آمد هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری میان دو کشور در شناخت زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همکاری میان دو طرف را کلیدی دانست. ویجای مهتا، با بیان اینکه هند طی چند سال‌آتی به یک اقتصاد ۵‌هزار‌میلیارد دلاری در جهان تبدیل خواهد شد، افزود: سیاست‌های اقتصادی دولت در هند، منجر به آن شده که رشد سریع اقتصادی این کشور از چین سبقت بگیرد. وی افزود: توسعه اقتصادی و اتخاذ سیاست توزیع فرصت‌های برابر میان تمامی شهروندان هند، منجر به آن شده که امروز بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی، دفاتر و کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را از چین، اندونزی و بنگلادش به هند انتقال دهند چراکه هند از نظام حقوقی و سیستم بانکی پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برخوردار شده است.

ویجای مهتا همچنین امیدواری خود برای رفع مشکلات اقتصادی موجود میان ایران و هند را ابراز کرد و افزود: شرکت‌ها و صنایع هند این آمادگی را دارند که در توسعه صنایع نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار، درمان و سلامت و همچنین مهندسی و ساخت، خدمات خود را به شرکت‌های ایرانی ارائه دهند. وی با بیان اینکه کارخانه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی اروپایی در هند فعال هستند و تولیدات این کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از هند به دیگر نقاط جهان صادرات می‌شوند، افزود: یکی از زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همکاری میان ایران و هند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مشترک در صنعت خودروسازی است. در ادامه این جلسه، احمد صادقی که به نمایندگی از وزارت امورخارجه ایران در این نشست حضور یافته بود، با اشاره به اینکه هند برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی بلندپروازانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای داشته و ایران نیز یکی از کشورهای قدرتمند تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده غرب آسیاست، عنوان کرد که قراردادهای بلندمدتی برای همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوجانبه در چابهار منعقد شده که به حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انرژی، ترانزیت و حمل‌ونقل مربوط است و این همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آینده رونق بیشتری پیدا خواهد کرد. رئیس اداره هند وزارت امورخارجه در ادامه روابط سیاسی دو کشور را نیز مطلوب ارزیابی کرد و همچنین با اشاره به رفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌آمدهای سیاسی دولتمردان ایران و هند طی سال‌های اخیر گفت: این بستر مناسب روابط سیاسی، می‌تواند به توسعه ارتباطات اقتصادی کمک کند. به محض رفع موانع موجود در تعاملات تجاری دو کشور، پیش‌بینی می‌شود که ارزش مراودات اعم از تجاری یا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری به سقف ۳۰‌میلیارد دلار در ۵ سال‌آینده برسد.