اخبار انجمن

مجوز صادرات مشتقات و فرآورده‌های نفتی، فرصتی برای رونق اقتصادی منطقه

تاریخ : 1403/05/22

مجوز صادرات مشتقات و فرآورده‌های نفتی، فرصتی برای رونق اقتصادی منطقه
اخیرا بخشنامه‌ای از سوی مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران مبنی بر اعلام گمرک لطف‌آباد به عنوان گمرک مجاز ( صرفا مرز خروج) محموله‌های فرآورده‌ها و مشتقات نفتی به مدت 6 ماه، صادر شده است. گفتگویی با قربان کریمی، مدیر کل گمرکات لطف آباد در خصوص جزییات این بخشنامه انجام دادیم. 
 مدیر کل گمرک لطف‌آباد در خصوص بخشنامه جدید، اظهار کرد: با توجه به اینکه تا پیش از 10/5/1403 صادرات مشتقات و فرآورده‌های نفتی از گمرک و پایانه مرزی لطف‌آباد مجاز نبود لذا با درخواست صاحبان کالا و برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه مکاتباتی را با گمرک ایران، حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی مبنی بر اعلام آمادگی در این حوزه انجام دادیم. 
قربان کریمی افزود: خوشبختانه با بررسی‌های لازم از سوی مبادی ذیربط، گمرک لطف‌آباد به عنوان مرز مجاز صادرات مشتقات و فرآورده‌های نفتی اعلام گردید که جا دارد از زحمات و پیگیری‌های ناظر محترم گمرکات خراسان رضوی و نیز نماینده مردم درگز در مجلس در تحقق این امر تشکر کنم.  
وی با بیان اینکه صدور مجوز صادرات مشتقات و فرآورده‌های نفتی از پایانه مرزی لطف آباد یک فرصت برای رونق اقتصادی منطقه محسوب می‌شود، گفت: همچنین این امر به افزایش عملکرد گمرک و پایانه مرزی کمک می‌کند لذا با برگزاری جلسه‌ای با دستگاه‌های ذیربط مانند پایانه مرزی، فرمانداری، هلال احمر، اداره راه، پلیس راه و شهرداری، آمادگی خود در این زمینه اعلام کردیم. 
مدیر کل گمرک لطف‌آباد با اشاره به شرایط صادرات مشتقات و فرآورده‌های نفتی از پایانه مرزی و گمرک لطف‌آباد، خاطرنشان کرد: نخست محموله‌ها می‌بایست در گمرکات داخلی کشور اظهار گردد و ارزیابی کامل روی آنها صورت گیرد، پلمب شود، نمونه آن به آزمایشگاه ارسال و نیز در سامانه ثامن ثبت شود و مجوزهای قانونی آن اخذ گردد.  
وی تاکید کرد: کالای اظهار شده که همان مشتقات و فرآورده‌های نفتی است حائز شرایط پلمب شده و صحیح و سالم با کامیون و تانکر با مجوز لازم صرفا از این مرز صادر می‌گردد بنابراین اگر کسی محموله مشتقات نفتی را با بارنامه داخلی مانند سایر کالاها، به مرز لطف‌آباد بیاورد، پذیرش نخواهد شد. 
کریمی در ادامه گفت: با توجه به اینکه مدت زمان اجرایی این بخشنامه و موافقت گمرک ایران 6 ماه قید شده است لذا انتظار ما از بخش خصوصی و فعالان این حوزه، همکاری در این زمینه است تا بتوانیم در پایان 6 ماه عملکرد قابل قبولی را به دستگاه‌های ذیربط به ویژه گمرک ایران ارائه دهیم و مهلت تعیین شده این مجوز را تمدید و حتی حذف کنیم. 
وی در خصوص صادرات مشتقات نفتی از طریق ریلی، عنوان کرد: در حال حاضر صادرات مشتقات و فرآورده‌های نفتی به صورت ریلی از مرز لطف‌آباد به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و نیز احتمال اشتعالزایی و ریزش مواد، امکان پذیر نیست. البته از برنامه‌های توسعه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی که مجموعه جنب پایانه و گمرک را از اداره ورشکستگی قوه قضایی خریداری کرده است، ایجاد زیرساخت‌های تخلیه و بارگیری و ترانشیپمنت محموله‌های مختلف در محوطه راه آهن است و در صددیم تا محموله‌های مشتقات و فرآورده‌های نفتی نیز در دستور کار قرار گیرد